سیستم هوشمند کنترل دریچه کولر با استفاده از میکروکنترولر

مقدمه:
بیش از نیم قرن از اختراع کولر آبی می گذرد ولی متاسفانه هنوز هوای خنک ، بدون هیچ گونه مدیریتی از طریق دریچه های بدون زیبایی ، به همراه گرد و غبار به داخل هدایت می شود و فقط مکان مقابل دریچه را خنک می کند، روشن بودن مداوم کولرهای آبی یه واسطه  عدم کنترل اتوماتیک دما و زمان باعث اتلاف گران بهای برق می شود، به طوری که در سال های پیشرو تامین آب و انرژی یکی از چالش های پیشروی کشور ما خواهد بود. استفاده از روشی نوین در طراحی دریچه ی کولر آبی در به کار گیری منابع انرژی تجدید پذیر، نصب سیستمی نوین با بازده بالا و… موثر در جهت مقابله با مشکلات یاده شده می باشد.
سامانه های heating ventilation air conditioning(HVAC) یک محیط (شامل دما و رطوبت ، جابجایی هوا ، کیفیت هوا، سر و صدا )را برای تسهیل تامین سلامتی ، ایمنی کارکنان فراهم می سازد.
دریچه کولر آبی هوشمند، دستگاهی هوشمند است که جایگزین دریچه کولر می گردد و با داشتن پرههای متحرک با قابلیت کنترلکاملا هوشمند و بدون نیاز به دسترسی فیزیکی باعث حرکت جریان هوای سرد در تمام فضای داخلی اتاق گردیده و دمای مطبوع ویکنواختی به وجود می آورد، ضمن اینکه این ساختار مجهز به ترموسات و سنسورهای تشخیص آلاینده و دود و نیز گازهای قابل احتراقدر هوا است که ضمن بررسی کنترل کیفیت هوا، از ورود هوای ناسالم به درون فضای داخلی با بستن دریچه جلوگیری مینماید و همچنین به صورت هوشمند با معکوس شدن دور موتور، در جهت خروج و تهویه هوای ناسالم فضای بسته به بیرون اقدام می نماید.

 

1-ساخت ترموسات با سنسور دمای LM35
سنسور LM35  یک سنسور دما است که سیگنال آنالوگ متناسب با دمای لحظه ای را ایجاد می کند. ولتاژ خروجی را می توان به راحتی تفسیر کرد تا دمای بر حسب سانتیگراد به دست آید. این سنسور امکان کنترل لحظه ای دما محیط را فراهم می سازد، ضمن اینکه با استفاده از آن می توان دمای محیط را همواره در یک رنج مطلوب ثابت نگه داشت چگونگی عملکرد دریچه با استفاده از مدار ترموسات به این شرح است که در برنامه ترموسات در ابتدا با تعریف یک رنج ماکزیمم دمایی زمانی که دمای محیط از دمای ماکزیمم تعریف شده بیشتر باشد، چره های دریچه ، برای بهبود کیفیت خنک کنندگی و به گردش در آوردن هوای محیط  جهت یکسان سازی دمای مطلوب در تمام بخش های اتاق ، تا زمانی که دما به حد مطلوب نرسیده باشد، به صورت اتوماتیک تغییر زاویه داده و گردش دارند و تا زمان همسان سازی دمای محیط و دمای مطلوب به چرخش خود ادامه خواهند داد.
2-تجهیز دریچه کولر به سنسور گاز MQ-4
برای جلوگیری از ورود گازهای قابل احتراق، سمی و آلوده کننده به فضای داخلی، توسط هوای کولر ، از سنسور گاز سری MQ در مدار استفاده می کنیم. سنسور MQ-4 دارای حساسیت و سرعت پاسخ دهی بالا بوده و همچنین یک سنسور اکترو شیمیایی است. این سنسور آشکار ساز گاز متان یا گاز شهری بوده که علاوه بر متان به گازهایی از جمله دود و الکل واکنش نشان می دهد این سنسور دارای خروچی آنالوگ است که متناسب با حجم گاز اندازه گیری شده تغییر می کند.

3-تجهیز دریچه کولر به سنسور گاز MQ-2

سنسور MQ2 یک سنسور گاز حساس به LGP، بوتان، پروپان، متان، الکل ، هیدروژن و دود است. از این سنسور در دستگاه های هشدار دهنده نشت گاز و تشخیص نشت گاز و تشخیص آتش سوزی در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود. این سنسور از نوع اکسیدهای نیمه هادی بوده و به عنوان مقاومت شیمیاییی نیز شناخته می شود زیرا فرایند تشخیص را با تغییر مقاومت احساس شده مواد در هنگام تماس گاز با آن ها سنجش می کند و با استفاده از یک شبکه تقسیم ولتاژ می توان غلظت گاز را تشخیص داد.

نتیجه گیری:

هدف ازاین مقاله ارزیابی راهکارها و منافع ارتقای بازدهی انرژی در کولر آبی و همچنین کارآمدی و بهبود کنترل کیفیت دریچه کولر آبی و برداشتن گامی بلند در جهت رسیدن به خانه هوشمند و در نهایت دستیابی به یک فناوری نو و جدید در این عرصه بود. ضمن اینکه با بررسی راهکارهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که حتی پوشال های سلولزی که جالبه کار آمدترین و جدیدترین نوع پوشال های موجود هستند هم نمی توانند از ورود چنین آلایندهایی به درون فضای بسته جلوگیری کرده و هوای سالم را عبور دهند. از طریق این راهکارها می توان نتایجی از جمله:
1-هوشمند سازی
2-زیبا سازی
3-کنترل کیفیت لحظه ای هوا
4- پایین آوردن آمار مرگ و میر ناشی از خفگی بر اثر استشمام گازهای سمی
5-صرفه جویی در مصرف انرژی
6- رسیدن به بازدهی بالا در کولر های آبی
7- تهویه هوای داخل منزل در صورت وجود دود و گازهای قابل احتراق
8- اطمینان از کنترل نشت گاز

نحوه نگهداری از کولر آبی در فصل پاییز و زمستان

در ابتدای پاییز برای جمع‌آوری لوازم سرمایشی از قبیل کولر‌های آبی و گازی، دانستن برخی نکات ضروری است که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.
با نکاتی که در این مطلب بیان می‌شود روش‌های نگهداری کولر آبی در زمستان را خواهید آموخت تا هزینه‌ها را کاهش دهید.

نکات نگهداری کولر آبی در زمستان

1-اولین اقدام برای جمع کردن کولر آبی این است که باید دریچه‌ آن را بپوشانید. این کار موجب می‌شود تا سرما و باد وارد خانه نشده و گرما نیز هدر نرود. پس در‌های طرفین کولر را باز کنید، با استفاده از یک پارچه ضخیم و یا پلاستیک ورودی کانال را ببندید.

 

2-بهتر است پوشال‌ها را از درپوش‌ها جدا کنید و بشویید، زیرا رطوبت، موجب تجمع باکتری شده و محیط آلوده‌ای ایجاد خواهد کرد.
3-سیستم برق را قطع کنید، زیرا دیگر نیازی به برق ندارید.
4-شیر آب ورودی را ببندید، شلنگ آب را باز کرده و آن را در کیسه‌ای قرار دهید تا بتوانید سال آینده هم از آن استفاده کنید.
5-درپوش کف کولر را باز کنید تا آب موجود در آن تخلیه شود و کف کولر را تمیز کنید.
6-بهتر است با استفاده از یک فرچه سیمی تمام آهک و رسوب‌های چسبیده‌شده به درپوش‌ها و بدنه‌ کولر را تمیز کنید. این رسوب‌ها هم ظاهر کولر را زشت و زننده کرده و هم موجب پوسیده شدن آن می‌شود. حال پوشال‌های خشک شده را در جای خود قرار دهید.
7-شناور را خارج کرده، بشویید و برای استفاده مجدد در سال آینده داخل کولر قرار دهید، زیرا با خالی کردن آب کولر، شناور از تنظیم خارج می‌شود. برای جلوگیری از شکستن و یا هرز شدن پیچ‌های آن، بهتر است شناور را جدا کنید.
8-قدم بعدی باز کردن تسمه است. برای اینکه در زمستان از آسیب وارد شدن به تسمه جلوگیری کنید، بهتر است آن را از پروانه جدا کرده و داخل بدنه کولر قرار دهید.
9-حتما در مدتی که از کولر استفاده کرده‌اید، موتور آن گردوغبار گرفته که این خود از عمر مفید محصول می‌کاهد، با استفاده از یک دستمال، سطح آن را تمیز کرده و روغن‌کاری کنید. حال درپوش‌ها را در جای خود ثابت کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل را انجام داده‌اید.
10-اگر کولر دارای سایبان است که هیچ، ولی اگر سایبان ندارد بهتر است روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا باران و برف به آن آسیب وارد نکند. تاثیر سایبان بر کولر آبی، در برابر هزینه‌ برپا کردن آن بسیار است.
دریچه کولر پلاستیکی

چگونه دریچه کولر آبی را در زمستان ببندیم؟

تا اینجا با چگونگی نگهداری کولر آبی در زمستان آشنا شدید. اما در ادامه در مورد اینکه دریچه کولر را ببندیدم تا سرما وارد خانه نشود و همچنین دیوار‌ها آسیب نبیند صحبت خواهیم کرد.
بهترین روش برای اینکه دریچه کولر آبی خودتان را بدون هیچ دردسری ببندید، استفاده از دریچه کولر آبی با درب پوش است. دریچه کولر آبی با درب پوش ویژگی‌ها و مزایایی بسیار زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به صرفه جویی در انرژی و مصرف سوخت اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های  دریچه کولر آبی با درب پوش عبارتند از:

عایق حرارت، برودت، رطوبت و صوت دریچه کولر آبی
جلوگیری از ورود گردوغبار، سروصدای محیط بیرونی ساختمان و اتلاف انرژی

تخلیه آب کولر آبی در زمستان

از دیگر کار‌هایی که می‌توانید برای نگهداری کولر آبی در زمستان انجام دهید؛ تخلیه آب کولر آبی است. اگر در طول زمستان آب در کولر بماند، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
ماندن آب داخل تشتک کولر، موجب خرابی و آسیب جدی به بدنه و حتی پمپ آب می‌شود. پس باید قبل از سرد شدن هوا، برای جمع آوری کولر اقدام کنید. مهم‌ترین کار دیگر این است که شیر فلکه آب را باز و شلنگ انتقال آب را جمع کنید. با این کار از یخ زدگی در زمستان جلوگیری می‌کنید. بهتر است دور شیر فلکه را با دستمالی بپوشانید.

پوشاندن کولر آبی در زمستان

اگر کولر آبی خود را در زمستان بپوشانید؛ از خرابی کولر جلوگیری خواهید کرد. بهترین کار این است که از کاور کولر آبی استفاده کنید. بهتر است جنسی که خریداری می‌کنید از نوع برزنت کانتینر باشد تا از نفوذ رطوبت به داخل کولر جلوگیری کنید. همچنین با استفاده از کاور می‌توانید از ورود گرد و خاک یا سرما و باد به داخل کانال آب جلوگیری کنید.

تأمين هواي احتراق

 تأسيسات تأمين هواي احتراق براي تأمين هواي لازم براي احتراق انواع دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز، كه براي گرم يا خنك كردن فضاهاي داخل ساختمان و يا تهية آب گرم مصرفي ساختمان نصب مي شوند، بايد طبق الزامات فصل 14 مبحث چهاردهم از مقررات طراحي، نصب و بازرسي شود. احتراق اين نوع دستگاه ها بايد طبق دستورالعمل كارخانة سازنده يا استاندارد هاي معتبر تأمين شود.
در اين مقاله ، منظور از “تأمين هواي احتراق”، تأمين هواي لازم و كافي براي عملكرد صحيح دستگاه با سوخت مايع يا گاز است.
1) تأمين هواي مورد نياز براي ديگر نيازهاي فضاي نصب دستگاه با سوخت مايع يا گاز، از جمله براي تعويض هوا يا جبران بارهاي گرمايي و سرمايي، خارج از الزامات اين مقاله است.
2) تأمين هواي احتراق دستگاه با سوخت مايع يا گاز كه تمام هواي مورد نياز احتراق را مستقيماً از (خارج ساختمان ) تأمين هواي احتراق ساير دستگاههاي با سوخت مايع يا گاز خارج از حدود اين فصل از مقررات ) است. هواي امي گيرد و دود حاصل از احتراق را مستقيماً به خارج از ساختمان م يفرستد، خارج از حدود اين فصل از مقررات است. هواي احتراق اين نوع دستگاه بايد طبق دستورالعمل كارخانةسازنده تأمين شود.

 لزوم تأمين هواي احتراق
الف) هر بخش از ساختمان كه در آن دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز، مانند ديگ آب گرم، ديگ بخار، كورة هواي گرم، آب گرم كن و دستگاه هاي مشابه، نصب مي شود، بايد به مقدار لازم و كافي هوا براي احتراق دريافت كند.

1) در صورت نصب چند دستگاه با سوخت مايع يا گاز در يك فضا، بايد هواي احتراق براي كار هم زمان همة دستگاه ها محاسبه و تأمين شود.
ب) در فضاي كاملاً بسته و بدون پيش بيني براي دريافت هواي احتراق، نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز مجاز نيست.
 منابع غير مجاز
الف) تأمين هواي احتراق از منابع زير مجاز نيست:
1) فضايي كه در آن گازهاي خطرنا ك وجود دارد
2) فضايي كه در آن بخارهاي قابل اشتعال وجود دارد
3) فضايي كه در آن گردوغبار و ذرات مواد جامد انتشار مي يابد
4) موتورخانة تبريد ساختمان، مگر آنكه سيستم تبريد از نوع جذبي باشد
5) حمام، توالت و انباري
6) فضايي كه احتمال سيل گرفتگي دارد.
اختلال در تأمين هواي احتراق
الف) در فضايي كه در آن دستگاه با سوخت مايع يا گاز نصب می شود، بايد گردش آزاد هوا وجود داشته باشد.
ب) در فضايي كه در آن دستگاه با سوخت مايع يا گاز نصب مي شود، نصب دستگاه هاي ديگر بايد طوري باشد كه خللي در جريان انتقال هواي احتراق ايجاد نكند.
1) اگر در اين فضا دستگاه ديگري نصب مي شود، سيستم تأمين هوا بايد طوري طراحي شود كه  مكش هوا براي آن دستگاه موجب جريان معكوس يا كمبود هواي مورد نياز دستگاه با سوخت مايع يا گاز نشود.
2) اگر در فضاي نصب دستگاه با سوخت مايع يا گاز مكندة هوا نصب مي شود، تخلية هواي اين مكنده نبايد در جريان هواي احتراق اختلال ايجاد كند يا جهت جريان هوا را معكوس كند.

تأمين هواي احتراق از كانال زير كف
الف) هواي احتراق مورد نياز فضايي كه دستگاه با سوخت مايع يا گاز در آن نصب مي شود، ممكن است از كانال زير كف تأمين شود. در اين صورت فضاي كانال زير كف بايد با بازشوي دايمي محافظت شده ، مستقيماً به هواي آزاد مربوط باشد.
1) هواي آزاد بايد بدون هيچ مانع، در مسير داخل فضاي كانال تا دريچة ورودي هوا به داخل  فضاي نصب دستگاه، جريان پيدا كند.
2) سطح آزاد دهانة ورود هوا به كانال دست كم بايد 100 ميليمتر مربع براي هر 38 كيلوكالري در ساعت (يك اينچ مربع براي هر 1000 بي تي يو در ساعت ) انرژي سوخت ورودي به دستگاه باشد.
3) سطح مقطع آزاد مسير عبور هوا از فضاي كانال دست كم بايد با سطح آزاد دريچة ورود هوا به ) داخل آن برابر باشد.
4) احتمال مسدود شدن دهانة ورود هوا از بيرون با برف و يخ و عوامل ديگر، نبايد وجود داشته )باشد.

 تأمين هواي احتراق از فضاي زير شيرواني
الف) هواي احتراق مورد نياز فضايي كه دستگاه با سوخت مايع يا گاز در آن نصب مي شود، ممكن است از فضاي زير شيرواني ساختمان تأمين شود. در اين صورت فضاي زير شيرواني بايد با بازشوي دايمي و بسته نشدني، مستقيماً به هواي آزاد بيرون مربوط شود.
1) هواي آزاد بيرون بايد در مسير داخل فضاي زير شيرواني تا دهانة ورود هوا به محل نصب ) دستگاه، بدون هيچ مانع جريان داشته باشد. دهانة كانال ورود هواي احتراق بايد دست كم تا 150 ميلي متر ( 6 اينچ) بالاتر از كف فضاي زير شيرواني ادامه يابد. ارتفاع فضاي زير شيرواني در بلندترين نقطه، نبايد كمتر از 760 ميلي متر ( 30 اينچ) باشد.
2) براي تهوية فضا و تأمين هواي احتراق دستگاه، بايد دهانة ورودي هوا به فضاي زيرشيرواني ) اندازة مناسب داشته باشد.
3) احتمال بسته شدن دهانة ورودي هواي بيرون، با برف و يخ و عوامل ديگر، نبايد وجود داشته ) باشد.

تأمين هواي احتراق از داخل ساختمان
1- فضاي با درزبندي معمولي
الف) در ساختمان هاي با درزبندي معمولي، كه فضاي نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز بيش از يك متر مكعب براي هر 177 كيلوكالري در ساعت ( 50 فوت مكعب براي هر 1000 بي تي يو
در ساعت) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها حجم دارد، هواي احتراق مورد نياز دستگاه ها مي تواند صرفاً با تعويض هواي طبيعي و نفوذ هوا به داخل آن فضا، تأمين شود.

ب) اگر حجم فضاي نصب دستگاه ها كمتر از يك متر مكعب براي هر 177 كيلوكالري در ساعت 50 فوت مكعب براي هر 1000 بي تي يو در ساعت) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها ) باشد، ممكن است هواي احتراق از فضاي مجاور آن تأمين شود. در اين صورت، مجموع حجم فضاي محل نصب دستگاه ها و فضاي مجاور دست كم بايد يك متر مكعب براي هر 177
كيلوكالري در ساعت انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها، باشد.
2) براي برقراري جريان هوا بين محل نصب دستگاه ها و فضاي مجاور، دست كم دو دهانة باز بدون ) مانع و بسته نشدني بايد پيش بيني شود كه يكي به فاصلة حداكثر 300 ميلي متر ( 12 اينچ ) از كف و ديگري به فاصلة حداكثر 300 ميلي متر ( 12 اينچ) از سقف فضاي نصب دستگاه ها ، روي درب يا جدار بين اين دو فضا، نصب شوند.
3) سطح آزاد هر يك از اين دهانه ها دست كم بايد برابر 100 ميلي متر مربع براي هر 38 ) كيلو كالري در ساعت (يك اينچ مربع براي هر 1000 بي تي يو در ساعت) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها، باشد. در هرحال سطح آزاد هريك از اين دهانه ها،  از  64،500
ميلي متر مربع ( 100 اينچ مربع)، كمتر باشد.
4) اندازة هر ضلع دهانه های ورود هوا نبايد كمتر از 80 ميلي متر ( 3 اينچ) باشد.
2-فضاي با درزهاي هوابند
الف) در ساختمان با درزهاي هوابند بدون توجه به حجم فضا، بايد با نصب دو دهانه طبق هواي مورد نياز فضايي كه در آن دستگاه با سوخت مايع يا گاز نصب مي شود، از خارج ، “الف” ساختمان تأمين شود.
تأمين هواي احتراق از خارج ساختمان
الف) در شرايط زير كه تأمين تمام هواي احتراق از فضاي محل نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز ممكن نيست، تمام يا بخشي از اين هوا بايد از خارج ساختمان تأمين شود:( حجم فضاي محل نصب دستگاه ها براي هر 177 كيلوكالري در ساعت انرژي معادل سوخت ) ورودي به دستگاه ها، كمتر از يك مترمكعب ( 50 فوت مكعب براي هر 1000 بي تي يو درساعت) باشد.
دريافت همة هواي احتراق از خارج ساختمان
الف) در صورت گرفتن هواي مورد نياز احتراق از خارج، بايد دست كم دو دهانة دايمي و بسته نشدني ، يكي در كف يا نزديك كف و ديگري در سقف يا نزديك سقف فضاي محل نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز پيش بيني شود كه، مستقيماً يا از طريق كانال هاي افقي يا قائم، به هواي خارج مربوط شوند.
1) اندازة هر ضلع دهانه هاي ورودي هوا نبايد كمتر از 80 ميلي متر ( 3 اينچ) باشد. )
2) اگر دهانه هاي ورودي هوا مستقيماً به هواي خارج باز شوند، هر دهانه بايد دست كم 100 ) ميلي متر مربع براي هر 155 كيلوكالري درساعت (يك اينچ مربع براي هر 4000 بي تي يو در ساعت) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها، سطح آزاد داشته باشد.
3) اگر تأمين هوا از طريق كانال افقي است، كه يك دهانة آن به هواي خارج و دهانة ديگر به ) فضاي محل نصب دستگاه ها باز مي شود، در اين حالت، هر دهانه بايد دست كم 100 ميلي متر مربع براي هر 77 كيلوكالري در ساعت (يك اينچ مربع براي هر 2000 بي تي يو در ساعت ) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها، سطح آزاد داشته باشد و سطح مقطع كانال نيزنبايد از سطح آزاد دهانة ورودي هوا كمتر باشد.
4) اگر تأمين هوا از طريق كانال قائم است، كه يك دهانة آن به هواي خارج و دهانة ديگ ربه ) فضاي محل نصب دستگاه ها باز مي شود، در اين حالت، هر دهانه بايد دست كم 100 ميلي متر مربع براي هر 155 كيلوكالري در ساعت (يك اينچ مربع براي هر 4000 بي تي يو در ساعت ) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگا ه ها، سطح آزاد داشته باشد و سطح مقطع كانال نيز
نبايد كمتر از سطح آزاد دهانة ورودي هوا باشد

تأمين هم زمان هواي احتراق از داخل و خارج ساختمان
الف) در ساختمان با درزبندي معمولي، اگر حجم فضاي محل نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز كمتر از يك متر مكعب براي هر 177 كيلوكالري در ساع ت ( 50 فوت مكعب براي هر1000 بي تي يو در ساعت) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگا ه ها باشد، مي توان با نصب دهانه هاي ورودي هوا از خارج، هواي مورد نياز احتراق را ه مزمان از داخل و خارج تأمين نكرد.
1) هواي خارج بايد با نصب دهانه هاي باز روي جدار هاي فضاي محل نصب دستگاه ها، مستقيماً يا ) آمده است.

2) براي تأمين هواي مورد نياز احتراق دستگاه ها بايد، مقدار هواي داخل به اضافة جمع كل هواي ) وارد شده از خارج، كافي باشد.

تأمين مكانيكي هواي احتراق
الف) براي فضايي كه در آن دستگاه هاي با سوخت مايع و گاز نصب شده است، ممكن است هواي احتراق با يك سيستم مكانيكي مستقل تأمين شود.
1) سيستم مكانيكي تأمين هواي احتراق بايد به يك دستگاه پشتيبان با ظرفيت مشابه مجهز ) باشد.
2) استفاده از سيستم تهوية مطبوع يا تعويض هواي مكانيكي ساختمان براي تأمين هواي احتراق، مجاز ) نيست.
3) سيستم تأمين مكانيكي هوا ي احتراق و مشعل هر يك از دستگا هها بايد به هم وابسته و مرتبط ) باشند به طوري كه اگر سيستم تأمين مكانيكي هوا از كار بيفتد، مشعل نيز به طور خودكارخاموش شود.

-مقدار هواي احتراق
الف) مقدار هوايي كه با سيستم تأمين مكانيكي هواي احتراق به فضاي محل نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز فرستاده مي شود بايد، دست كم برابر يك مترمكعب در ساعت براي هر 355
كيلوكالري در ساعت (يك فوت مكعب در دقيقه براي هر 2400 بي تي يو در ساعت ) انرژي معادل سوخت ورودي به دستگاه ها، باشد.

دهانه ها و كانا لهاي ورودي هواي احتراق
1-دهانه هاي ورودي هوا
الف) دهانة ورود هواي احتراق در جايي بايد باشد كه هواي مورد نياز احتراق را به طور دايم و بدون مانع تأمين كند.
1) اگر توري بر روي اين دهانه نصب مي شود، اندازة چشمه هاي توري بايد حداقل 13 ميلي متر ) 0/5 اينچ) و حداكثر 26 ميلي متر ( 1 اينچ) باشد. دسترسي مناسب براي بازديد و تميز كردن ) توري بايد پيش بيني شود.
2) اگر دريچه اي از نوع فلزي بر روي اين دهانه نصب مي شود، سطح آزاد آن نبايد بيش از 75 ) درصد محاسبه شود مگر آنكه كارخانة سازندة دريچه، درصد ديگري توصيه كرده باشد.
3) اگر دريچه اي از نوع چوبي بر روي دهانه نصب مي شود، سطح آزاد آن نبايد بيش از 25 درصد ) محاسبه شود مگر آنكه كارخانة سازندة دريچه، عدد ديگري توصيه كرده باشد.
4) در بيرون ساختمان، تراز زير دهانة دريافت هواي احتراق دست كم بايد 300 ميلي متر ( 12 اينچ) از تراز زمين مجاور بالاتر باشد.
5) فضاي باقي مانده در اطراف دودكش و لوله ها و كابل ها، در عبور از جدارهاي فضاي نصب )دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز، نبايد دهانة ورودي هواي احتراق تلقي شود.

دمپر
الف) اگر دمپر تنظيم، دمپر آتش يا دمپر دود، كه با دريافت فرمان به طور خودكار بسته مي شود،بر روي كانال يا دهانة تأمين هواي احتراق نصب شود، اين دمپر بايد با مشعل دستگاه مرتبط باشد،
چنا نكه با بسته شدن دمپر، مشعل نيز به طور خودكار خاموش شود.
ب) نصب دمپر دستي بر روي دهانة ورود هوا يا كانال تأمين هواي احتراق، مجاز نيست.

كانال ورود هواي احتراق
الف) جنس كانال ورود هواي احتراق از خارج، يا از فضاهاي مجاور محل نصب دستگاه هاي با سوخت مايع يا گاز، بايد فولادي گالوانيزه، فولادي زن گناپذير و يا آلومينيومي باشد.طراحي و ساخته شود.
2) سطح آزاد و بدون مانع كانال نبايد از 10000 ميلي متر مربع ( 15 اينچ مربع) كمتر باشد.
3) سطح مقطع كانال نبايد كمتر از سطح آزاد دهانة متصل به آن باشد.

 حفاظت در برابر گازها و بخارات خطرناك
الف) گرفتن هواي احتراق از فضاهايي مانند آرايشگاه و سالن هاي زيبايي، كه در آنها معمولاً از مواد شيميايي كه گازهاي خورنده و قابل اشتعال توليد و منتشر مي كنند استفاده مي شود، مجاز نيست .
در اين نوع فضاها، دستگاه با سوخت مايع يا گاز يا بايد از نوعي باشد كه تمام هواي مورد نياز احتراق را مستقيماً از خارج ساختمان مي گيرد و يا با پيش بيني ورود هواي احتراق از بيرون ساختمان، در فضاي جداگانه نصب شود.

هوشمند سازی دریچه کولر

با شروع دوران جدید سازندگی در کشور توجه به مفاهیم نوین توسعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. توسعه در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در عین توجه به میراث دارای منابع کشور برای نسل های آینده و سازندگی برای فردای بهتر موضوعی است که رویكرد توسعه ی پایدار در کشور را جهت می بخشد.از مهمترین مسائل مطرح شده در این مفهوم از توسعه، مبحث انرژی و تاثیر آن در عرصهی صنعت، اقتصاد، زندگی شهرنشینی است. با توجه به محدودیت منابع انرژی فسیلی و مصرف حدود 04 درصد از انرژی مورد نیاز کل کشور توسط بخش خانگی و تجاری، توجه به روش های مختلف به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش از اهمیت خاصی برخورداراست.
سیستم مدیریت ساختمان با سیستم اتوماسیون ساختمان به سیستمی اطلاق میشود که در یك ساختمان نصب شده و از طریق اجرای خود کنترل قسمت های مختلف ساختمان و نمایش خروجی های مناسب را برای کاربر امكان پذیر می نماید .
قسمت های مختلف تحت کنترل معمولا شامل تاسیسات مكانیكی و سیستم تهویه مطبوع و تجهیزات روشنایی بوده که میتواند به سیستمهای ایمنی ، اتش نشانی ، تنظیم دسترسی ، تامین برق اضطراری و … نیز تسری یابد . بطور کلی هدف ازاستفاده از سیستمهای در یك ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف و با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در ان زمان است .در سیستم مدیریت ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیرعادی انجام میدهندتوسط سیتم های هوشمند انجام میگردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و بعلاوه کاهش مصارف انرژی ، کاهش هزینه های انرژی ،کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را بدنبال دارد. با بكارگیری انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با بكارگیری یك سیستم واحد میتوان بصورت لحظه ای ، کنترل تمامی شرایط اسایشی و امنیتی را در اختیار داست و از انها در جهت رسیدن به شرایط ایده ال استفاده کرد.
برخی از اهداف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان
1-ایجاد محیطی مطلوب برای افراد حاضر در ساختمان 
2-استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید انها 
3-ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمانی عملكرد 
4-کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی 
5-عدم نیاز به پیمانكار دائمی ساختمان 
6-امكان مانیتورینگ و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق ریموت
یکی از این هوشمندسازی ها دریچه هوشمند کولر است که با کنترل از راه دور تنظیم می شود. این سیستم ها به ما حس امنیت بیشتر و کنترل بیشتری می دهند و علاوه بر این ما را قادر می سازند تا تنظیمات را متناسب با شرایط آب و هوایی و سلیقه خود تغییر دهیم.
مزایای دریچه کولر هوشمند
1-راحتی : ساختمان هوشمند با استفاده از اتوماسیون و بر عهده گرفتن برخی کارهای تكراری راحتی بیشتر برای ساکنین خود به ارم ان می آورد . از طرف دیگر ، برای ایجاد فضای دلخواه در ساختمان هوشمند تنها یك اشاره  با ریموت کافی است تنظیمات مناسب را انجام بدهید.
2-صرفه جویی در مصرف انرژی : مدیریت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تأثیر بسزایی در صرفه جویی مصرف انرزی دارد . توسط ریموت ، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شوید زیرا شما را قادر می کند تهویه مطبوع محیط تان را با توجه به شیوه زندگی فعلی تان برنامه ریزی کنید و هر زمان نیاز داشته باشید تنظیمات را تغییر دهی کنید. این دریچه های دارای ریموت کنترل شما را قادر می کنند که برای هر اتاق بتوانید مدیریت انحصاری داشته باشید.
3-كاهش هزینه : با توجه به آنكه مصرف انرژی کاملاَ در کنترل قرار دارد ، بهای پرداختی تا حد قابل قبولی به میزان انرژی مفید مصرفی نزدیك است . به این معنا که کاربر تنها هزینه واقعی انرژی مورد نیاز را می پردازد.
4-كنترل یکپارچه : سیستم هوشمند امكان کنترل یكپارچه کل ساختمان را میسر میسازد به نحوی که المانهای کنترلی در دورترین نقاط ساختمان هم به راحتی مانیتور و کنترل میشوند و نیازی به مراجعه نقطه کنترلی نیست.

معایب دریچه کولر کنترلی

1-بالا بودن قیمت خرید
2-نیاز به سیم کشی برق دارد
3-خراب شدن موتور

اجزای دریچه کولر ریموت دار

1-مدیریت زاویه وزش باد کولر توسط ریموت کنترل
2-وزش یکنواخت باد به طرفین و ایجاد گردش هوا
3-قابلیت بسته شدن آسان و کامل دریچه ها توسط ریموت
4-صرفه جویی در مصرف انرژی
5-دارای دو موتور گیربکس
6-جلوگیری از سرما خوردگی و بدن درد ناشی از تمرکز باد
7-استفاده بهینه  از هوای خنک

در زیر فیلم نحوه کارکرد دریچه کولر ریموت دار را مشاهده می کنید

موتور و هواكش

1- كليات
الف) هواكش و موتور آن بايد براي جريان تخلية هواي مورد نياز مناسب باشد.
1) موتور هواكش فضايي كه در آن ذرات گردوغبار و گازهاي قابل اشتعال وجود دارد بايد از )نوع مناسب براي اين فضا انتخاب شود و داراي تائيديه از يك موسسه داراي صلاحيت قانوني باشد..
ب) سيستم تخلية ذرات و گازهاي قابل اشتعال بايد مجهز به كليد كنترل دستي باشد كه دوراز موتور و هواكش و در محل مورد تأييد نصب شود، تا بتوان هواكش را با آن خاموش كرد.
پ) در فضايي كه دستگاه هاي برقي در آن، گاز، دود و ذرات قا بل اشتعال يا انفجار توليد مي كنند، مدار الكتريكي دستگاه ها بايد با سيستم تخلية هوا مرتبط و هم بند باشد،
چنان كه هم زمان با روشن شدن دستگاه ها، سيستم تخلية هوا نيز به كارافتد.
1) موتور هواكش اين فضاها بايد در خارج از مسير جريان تخلية هوا قرار گيرد و يا دارا ي )پوشش محافظ و مورد تأييد باشد.
2) موتور هواكش بايد براي بازديد و تعمير، قابل دسترسي باشد
2- ساخت هواكش
الف) قطعات و اجزاي هواكش كه با گازها، دود و ذرات قابل اشتعال يا انفجار تماس دارند، بايد ازجنس غيرفلزي يا ضد جرقه باشند، يا محفظة هواكش با مصالحي از اين جنس ساخته شده يا روكش هايي از اين مصالح داشته باشد.
1) اگر اندازه و نوع ذرات گذرنده از هواكش احتمالاً باعث توليد جرقه شود، جنس پر ه هاي )هواكش و بدنة آن بايد از نوع ضد جرقه انتخاب شود.
2) ياتاقان هواكش انتخاب شده براي شرايط ضد جرقه نبايد در مسير جريان تخلية مكانيكي هوا )قرارگيرد و قطعات آن بايد اتصال زمين داشته باشند.
ب) در فضاهايي مانند چوب بري و نجاري، اگر احتمال گيركردن ذرات معلق در هوا در ميان پره هاي هواكش وجود داشته باشد، هواكش بايد از نوع “پره – شعاعي” يا “لوله محوري “انتخاب شود.
پ) جنس هواكشي كه براي انتقال هواي حاوي مواد خورنده به كار مي رود بايد، در برابر اثر اين مواد مقاوم يا داراي پوشش مقاوم باشد
3-تخلية هواي آشپزخانة خانگي
در آشپزخانة واحد مسكوني كه دستگاه هاي پخت و پز خانگي در آن نصب مي شود، تعويض گردد.
الف) كانال هاي تخلية هواي آشپزخانة خانگي بايداز جنس فولادي گالوانيزه، فولادي زنگ ناپذير، آلومينيومي يا مسي باشد.
1) سطح داخلي كانال تخلية هوا بايد كاملاً صاف و درزهاي كانا ل هوابند باشد.
2) در دهانة خروج هوا از كانال، بايد دمپر جلوگيري از جريان معكوس هوا نصب شود.
3)سيستم تخليه هواي آشپزخانه هاي خانگي بايد مستقل از ساير سيستمهاي تخليه هواي ) ساختمان باشد.
ب) بر روي دستگاه هاي پخت و پز خانگي نصب هود الزامي نيست، مگر آنكه از اين دستگاه ها براي مقاصد تجاري استفاده شود.
در صورتيكه براي تخليه هواي چندين آشپزخانه در يك ساختمان چند طبقه از
سيستم تخليه هواي مشترك استفاده شود، بايد طراحي و نصب سيستم تخليه هوا با رعايت نكات زير صورت پذيرد:
1) كانال اصلي تخليه هوا بايد درون يك شفت ساختماني با جدارهاي مقاوم در برابر آتش )اجرا شود.
2) در كانال تخليه نبايد دمپر، به جز دمپر جلوگيري از برگشت جريان در كانال خروجي از ) هواكش اصلي نصب شود. 0 ميلي متر / 3) كانال اصلي نصب شده در شفت بايد از ورق فولادي با ضخامت دست كم 6 )0/0236 اينچ)ساخته شود.
4) كانال اصلي تخليه هوا بايد بدون دو خم طراحي و اجرا شود.
5) موتور هواكش بايد خارج از مسير جريان تخليه هوا قرار گيرد.
6) هواكش تخليه بايد به صورت مداوم روشن باشد و به يك سيستم برق اضطراري پشتيبان )متصل باشد.
7) وضعيت كاركرد هواكش تخليه بايد در اتاق نگهباني يا اتاق مسؤل نگهداري ساختمان و يا)در فضاي عمومي توسط يك سيگنال ديداري يا شنيداري مشخص شود.
8) در دهانه خروجي هوا نبايد توري نصب شود.
9) سيستم تخليه هواي مشترك آشپزخانه ها بايد مستقل از ساير سيستم هاي تخليه هواي )ساختمان باشد.
4-تخلية هواي آشپزخانة تجاري
1 -كليات
الف) سيستم تخلية هوا و هودهاي تجهيزات پخت و پز آشپزخانة تجاري بايد طبق الزامات مندرج در اين قسمت از مقررات، طراحي، ساخته و نصب شود.
1) تا آن جا كه به تعويض هواي آشپزخانه، ساخت و نصب كانا لهاي هوا و سيستم تخلية هواي آن )الزامات مندرج درمراعات شود.
ب) براي تخلية هواي گرم همراه با بخار آب، روغن، دود و گازهاي ديگر، بالاي دستگاه پخت و پزتجاري بايد هود نصب شود.
1) نصب هود براي دستگاه پخت و پز تجاري كه در واحدهاي مسكوني نصب مي شود و براي )مقاصد تجاري به كار نمي رود، الزامي نيست.
2) براي لوازم پخت و پز برقي كمكي مانند ميكروفر، گرمخانه، نان برشته كن، تخم مرغ پز، سماور )تهية چاي و قهوه، نصب هود ضروري نيست. بخار آب و گرماي افزودة اين دستگاه ها به محيط، به وسيلة سيستم معمولي تعويض هوا، از فضاي آشپزخانه خارج م يشود.
3) اگر دستگاه پخت و پز خانگي براي مقاصد تجاري به كار رود، بايد به هود مجهز شود.
5- طراحي، ساخت و نصب هود
الف) كليات
1) هود بايد به گونه اي طراحي، ساخته و نصب شود كه بخار آب، چربي، دود، بو و ديگر گازهاي )حاصل از آشپزي به طور مؤثر، به داخل آن هدايت شود.
I 2) بر روي آن دسته از دستگاه هاي پخت و پز كه روغن و دود متصاعد مي كنند، بايد هود نوع )نصب شود.
نصب شود. II 3) بر روي دستگاه هايي كه فقط بخار آب و گرما منتشر م يكنند، بايد هود نوع )استفاده كرد، ولي به جاي I لازم است، مي توان به جاي آن از هود نوع II 4) در هر جا هود نوع )به كار برد. II نبايد هود نوع I هود نوع
بايد مجهز به فيلتر روغن باشد.
1) برحسب نوع دستگاه پخت و پز، مقدار تخلية هواي هودهاي سه طرفه و چهار طرفه، بايد مطابق جدول زیر باشد.
چدول تخلیه هود

تخلیه هوا

1-لزوم تخلیه مكانيكي هوا
الف) در فضاهاي در تصرف و اشغال انسان كه هواي آلوده و زيان آور در آن ها وجود داشته باشد، لازم است هوا به صورت مكانيكي به خارج ساختمان تخليه شود. اين فضاها عبارتند از:
1) فضاهاي داراي منابع توليد و انتشار بو، دود، گاز، ذرات گرد و غبار، بخار آب و گرما؛ در حدي كه براي انسان زيان آور باشد؛
2) فضاهاي پخت و پز
2-دهانه هاي تخلیه هوا
الف) هوا در نقاطي بايد به بيرون ساختمان تخليه شود كه ايجاد مزاحمت عمومي نكند و از راه بازشوها و دهانه هاي ورودي هوا، بر اثر باد و عوامل ديگر، به داخل ساختمان باز نگردد.
1) دهانة خروج هوا از سيستم تخلية مكانيكي هوا، كه حاوي بخارات،دود و ذرات قابل انفجار يا قابل اشتعال است، بايد دست كم 9 متر ( 30 فوت ) از محدودة ملك و 9 متر ( 30 فوت ) ازمصالح سوختني و بازشوهاي ساختمان هايي كه در امتداد جريان هواي تخلي ه شده قرار دارند، فاصله داشته باشد. اين دهانه بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت) از ديگر دريچه ها و بازشوهايي كه
امكان ورود هوا از آن ها به داخل ساختمان وجود دارد و 3 متر ( 10 فوت) از ديوارهاي خارجي  و بام ساختمان فاصله داشته باشد. اين دهانه بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت ) از تراز زمين محوطة مجاور، بالاتر باشد.
2) دهانة خروج هوا از سيستم تخلية مكانيكي هوا، كه حاوي بخارات، دود و ذرات غير قابل انفجار ) يا غير قابل اشتعال است، بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت) از محدودة ملك، 3 متر ( 10 فوت) از ديوارهاي خارجي و 3 متر ( 10 فوت) از بازشوهاي ساختمان فاصله افقي داشته باشد . اين دهانه بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت) از تراز زمين محوطة مجاور، بالاتر باشد.
3) دهانة خروج هوا از سيستم تخلية مكانيكي هواي آشپزخانة واحد مسكوني، حمام فاقد توالت و ) ماشين رخت خشك كن خانگي بايد دست كم 1 متر ( 3 فوت ) از محدودة ملك، 1 متر  از دريچه ها و بازشوهاي ساختمان كه امكان ورود هوا از آنها وجود دارد  .
4) دهانة خروج هوا از ديگر سيستم هاي تخلية مكانيكي هوا، جز مواردي كه در اين مقررات )شرايط خاص براي آن ها بيان شده است، بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت) از محدودة ملك، 3 متر ( 10 فوت) از بازشوهايي كه از آن ها امكان ورود هوا به ساختمان وجود دارد و 1 متر  از ديوارهاي مجاور و بام فاصله داشته باشد. اين دهانه بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت) از تراز زمين محوطة مجاور بالاتر باشد.
5) در صورتي كه دهانة تخلية هوا به سوي خيابان يا ديگر معابر عمومي است، بايد دست كم 3 متر ( 10 فوت) از خيابان يا ديگر معابر عمومي، فاصلة افقي داشته باشد.
ب) فاصله هاي مقرر در اين بخش كمترين مقاديري است كه رعايت آنها الزامي است.
پ) دهانه تخلية هوا نبايد در شفت ، راهروي آدم رو، خزيد هرو و فضاهاي مانند آن ها قرارگيرد.
ت) اين دهانه نبايد در فضاي زير شيرواني قرارگيرد.
ث) در خارج ساختمان، اين دهانه بايد با توري سيمي، دريچه يا شبكة مقاوم در برابر شرايط هواي محل نصب، خوردگي و زنگ زدگي حفاظت شود.

 

3- الزامات تخلية مكانيكي هوا
الف) سيستم تخلية مكانيكي هوا بايد قدرت تخلية هوا از هر يك از فضاهاي ساختمان را به ميزان مقرر در اين بخش از مقررات، داشته باشد. هواي تخليه شده بايد با هواي ورودي از بيرون جبران شود.
1) چنان چه مقدار هوايي كه به طور مكانيكي تخليه مي شود از مقدار هوايي كه به طور مكانيكي وارد فضا مي شود بيشتر باشد، بايد ورود هواي اضافي از بيرون يا از فضاهاي مجاور، به طور طبيعي يا مكانيكي، پيش بيني شود.
2) اگر مقدار هوايي كه به طور مكانيكي تخليه مي شود از مقدار هوايي كه به طور مكانيكي وارد فضا مي شود كمتر باشد، بايد براي خروج هواي اضافي به خارج از ساختمان، به طور طبيعي يا مكانيكي، پيش بيني لازم به عمل آيد به شيوه اي كه هواي آلوده وارد فضاهاي ديگر ساختمان نشود.
ب) سيستم تخلية مكانيكي هوا بايد در موارد ضرورت تخلية هوا به كار افتد؛ كاركرد سيستم در مواقع ديگر الزامي نيست.
پ) دهانة ورود هواي آلودة هر فضا به سيستم تخلية مكانيكي هوا بايد در جايي از آن فضا  قرارگيرد كه تراكم آلاينده ها در آن، بيشتر از قسمت هاي ديگر است.
3-1-دستگاه هاي با سوخت جامد، مايع يا گاز
الف) فضاي نصب دستگاه هاي با سوخت جامد، مايع يا گاز، كه محل انتشار بو، دود، گاز، بخار و ديگر ذرات معلق در هوا است، بايد چنان طراحي و ساخته شود كه از نفوذ اين آلايند هها به ديگر  فضاهاي در اشغال و تصرف ساختمان، جلوگيري شود.
3-2-اتاق پروژكتور فيلم و تصوير
الف) هواي اتاق پروژكتور فيلم و تصوير بايد به طور مكانيكي تخليه شود.
ب) اگر دستگاه پروژكتور به سيستم تخلية هوا مجهز باشد، خروجي هوا بايد مستقيماً به سيستم تخلية مكانيكي هوا متصل شود. مقدار تخلية هوا بايد طبق دستورالعمل سازندة دستگاه باشد.
پ) اگر دستگاه پروژكتور فاقد سيستم تخلية هوا است، ميزان تخلية هوا بايد دس تكم به مقدار100 ليتر در ثانيه ( 200 فوت مكعب در دقيقه) براي هر لامپ باشد. در لامپ هاي نوع”گزنون” اين مقدار بايد دست كم 150 ليتر در ثانيه( 300 فوت مكعب در دقيقه ) براي هر لامپ باشد، به طوري كه دماي محفظة لامپ از 54 درجة سلسيوس ( 130 درجة فارنهايت) بالاتر نرود.
ت) سيستمهاي تخليه هواي پروژكتور و اتاق پروژكتور، چه به صورت مستقل باشند و يا مشترك، نبايد به هيچ يك از ديگر سيستمهاي تخليه و برگشت هواي ساختمان اتصال داشته باشند.
3-3- سالن خشك شويي
الف) مقدار هواي ورودي از بيرون براي فضاي خشك شوئي بايد دست كم به ميزان  تعويض هوا باشد.
ب) هواي فضاي استقرار ماشين خشك شويي بايد به طور مكانيكي تخليه شود.
پ) در سالن خشك شويي، مقدار تخلية هوا بايد دست كم 5 ليتر در ثانيه بر مترمربع ( 1 فوت مكعب در دقيقه بر فوت مربع) مساحت كف سالن باشد.
ت) سيستم تخلية هوا بايد به كنترل خودكار مجهز باشد تا در هنگام كاركردن ماشين، اينوسيستم هم به طور خودكار فعال شود.
ث) سيستم تخليه هوا علاوه بر كنترل خودكار بايد به كنترل دستي مجهز باشد. كنترل دستي بايد در يك مكان مورد تائيد نصب شود.
ج) ماشين خشكشوئي بايد مجهز به سيستم تخلية هوا باشد. سيستم تخلية هواي ماشين بايدوبا باز شدن در بارگيري ماشين فعال شود. ظرفيت سيستم تخلية هواي ماشين بايد به 0/ اندازه اي باشد كه در زمان باز بودن در بارگيري ، جريان هوايي با سرعت دست كم  ( 100 فوت بر دقيقه) به داخل ماشين وجود داشته باشد.
4- تخلية هواي ماشين رخت خشك كن
الف) هواي اين ماشين بايد با رعايت دستورالعمل كارخانة سازنده تخليه شود.
ب) سيستم تخلية هواي اين ماشين بايد از هر سيستم تخلية هواي ديگر ساختمان جدا و مستقل باشد و بتواند هواي خروجي از ماشين را به خارج از ساختمان منتقل كند. موتورهواكش اين سيستم بايد در خارج از مسير جريان هوا نصب شود.
پ) كانال تخلية هوا بايد از ورق فولادي گالوانيزه، ورق فولادي زنگ ناپذير يا ورق آلومينيومي ساخته شود. سطوح داخلي كانال بايد كاملاً صاف باشد و در زير قطعات قائم آن، دريچة بازديد تعبيه شود.
1) كانال تخلية هواي خروجي ساختمان بايد مجهز به دمپر جلوگيري از جريان معكوس )باشد.
2) دهانة خروجي هوا از كانال تخليه نبايد توري داشته باشد.
3) نصب دمپر آتش، دمپر دود و هر دمپر ديگر، كه ممكن است سبب قطع جريان هوا شود، در كانال تخلية مكانيكي هوا مجاز نيست.
4) فاصلة كانال تخلية هوا از مواد سوختني بايد دس تكم 150 ميلي متر ( 6 اينچ) باشد.
ت) اگر مقدار تخلية هواي ماشين رخت خشك كن بيش از 100 ليتر در ثانيه ( 200 فوت مكعب در دقيقه) باشد، بايد براي آن هواي ورودي پي شبيني شود. اگر ماشين در اتاق يا محفظة بسته اي قرار داشته باشد، بايد روي در يا ديوار اتاق يا محفظة بسته ، دريچة ورودي هوا به اندازة دست كم 65،000 ميلي متر مربع( 100 اينچ مربع)، تعبيه شود.
5-فضاي نگهداري باتري
الف) فضاي نگهداري و شارژ باتري هاي سربي اسيدي اتمسفريك، نيكل كادميوم اتمسفريك و سربي اسيدي بستة مجهز به شير اطمينان، يا بايد داراي سيستم تخلية هواي مكانيكي خودكار باشد، تا در بدترين شرايط شارژ سريع و هم زمان همة باتري ها، از غلظت بيش از يك درصد گاز ئيدروژن در كل حجم فضا، جلوگيري كند؛ و يا بايد داراي سيستم تخلية هواي پيوسته، به ميزان دست كم 5 ليتر در ثانيه بر مترمربع (يك فوت مكعب در دقيقه بر
فوت مربع) مساحت كف فضا باشد.
1) در فضاي نگهداري باتري هاي از نوع يون ليتيوم، ايجاد سيستم تخلية مكانيكي هوا الزامي نيست.
4- تخلية هواي مراكز توليد و نگهداري مواد خطرزا
الف) فضاهايي از ساختمان كه محل نصب دستگاه هايي است كه كاركرد عادي آنها سبب توليد گازهاي خطرناك قابل اشتعال، قابل انفجار و يا سمي مي شود، و نيز فضاهايي كه در آنها مواد خطرزاي مشابه نگهداري مي شود، بايد مجهز به سيستم تخلية هواي مكانيكي براي خروج اين گازها باشند.
ب) سيستم تخلية اين فضاها بايد مستقل و جدا از هر سيستم تخلية هواي ديگر فضاهاي ساختمان باشد.
1) براي چند گاز مختلف كه با هم ساز گار نيستند، نبايد سيستم تخلية هواي مشترك )پيش بيني كرد.
پ) هواي آلوده به گازهاي قابل اشتعال يا انفجار، سمي و ذرات راديواكتيو نبايد به فضاهاي ساختمان، بازگرداني شود.
ت) سيستم تخلية هواي اين فضاها بايد مجهز به دستگاه ذخيره باشد تا در صورت از كار افتادن دستگاه اصلي، دستگاه ذخيره به طور خودكار فعال و وارد مدار شود.
ث) فشار نسبي اين فضاها نسبت به فضاهاي ديگر ساختمان، بايد منفي باشد.
ج) سيستم تخلية هوا بايد مانع افزايش غلظت مواد قابل اشتعال به بيش از 25 درصد كمينة غلظت اشتعال اين گازها در هوا شود.چ) تخلية هوا بايد به ميزاني باشد كه از افزايش غلظت گازهاي خطرزا و سمي تا حد خطرناك
جلوگيري كند. ميزان تخلية هوا نبايد از 5 ليتر در ثانيه بر مترمربع (يك فوت مكعب در دقيقه بر فوت مربع) سطح زير بناي فضا و كل مقدار تخلية هوا نبايد از 75 ليتر در ثانيه 160 فوت مكعب در دقيقه)، كمتر باشد. )
ح) اگر گازهاي منتشر در اين فضاها از هوا سنگين تر باشد، دهانة ورود هواي آلوده به سيستم تخليه بايد در ارتفاع حداكثر 300 ميلي متر ( 12 اينچ) بالاتر از كف قرارگيرد.
1) اگر گازهاي منتشر در اين فضاها از هوا سبك تر باشد، دهانة ورود هواي آلوده به سيستم )تخليه بايد حداكثر 300 ميلي متر ( 12 اينچ) زير بالاترين قسمت سقف فضا قرارگيرد.
2) دريچه هاي ورود و تخلية هوا بايد چنان تعبيه شود كه در همة قسمت هاي فضا هواي ) مناسب جريان يابد و از تراكم گازهاي خطرزا در يك نقط ه جلوگيري شود.
خ) هرگونه فعاليت كه سبب توليد يا متصاعد شدن گازهاي سمي است بايد در داخل محفظة بستة مخصوصِ (هود) مجهز به سيستم تخلية مكانيكي، انجام گيرد.
1) در سطح دريچة كنترل و دسترسي هود، سرعت هوا بايد دس تكم يك متر بر ثانيه باشد.
2) فضايي كه هود در آن جاي دارد بايد مجهز به سيستم تعويض هواي جداگانه با شد . سيستم تخلية هواي هود نبايد به جاي سيستم تعويض هواي آن فضا منظور شود.
3) هواي سمي تخليه شده از هود، پيش از تخليه در هواي آزاد خارج از ساختمان بايد با سيستم مناسبي خنثي سازي و در حد پذيرفتني و مورد تأييد، خطرزدايي شود.
5-الزامات طراحي، ساخت و نصب كانال تخلية هوا
الف) سيستم تخليه هوا براي خارج كردن گازها و بخارهاي خطرزا از فضاهاي ساختمان، را ميتوان با روش افت فشار يكسان يا روش سرعت ثابت طراحي كرد . سيستم تخلية هواي حاوي ذرات معلق بايد، با روش سرعت ثابت و سرعت لازم براي حمل ذرات طراحي شود.
1) سيستم كانال كشي تخلية هواي حاوي مواد قابل انفجار يا مواد راديواكتيو بايد، با اندازه گذاري مناسب كانال ها، متعادل شود. براي اين منظور نبايد از وسايلي مانند نصب دمپر كه افت فشار موضعي ايجاد مي كند، استفاده كرد.
2) در تخلية ديگر گازها، مي توان از دمپرهاي تنظيم براي ايجاد تعادل فشار در كانال استفاده كرد، با اين شرط كه مجهز به سيستم كنترل حداقل باز بودن دمپر باشد، تا در هر حال كمترين جريان هواي مورد نياز يا كمترين سرعت لازم جريان هوا تأمين و از بسته شدن كامل دمپر، جلوگيري شود.ب) در صورت عبور كانال تخلية گازهاي خطرزا از سقف، كف يا ديوار آتش و ادامة كانال در
منطقة آتش ديگر، كانال هوا تا محل خروج از ساختمان بايد درون محفظة بسته قرارگيرد.
1) مقاومت آتش جدارهاي محفظة بسته بايد برابر مقاومت جدارهاي منطقة آتش و دست كم يك ساعت باشد.
2) در كانال سيستم تخلية گازهاي خطر زا، نصب دمپر آتش مجاز نيست. )
پ) كانال تخلية گازهاي خطرزا بايد از ورق فولادي گالوانيزه ساخته شود.
ب) در صورت عبور كانال تخلية گازهاي خطرزا از سقف، كف يا ديوار آتش و ادامة كانال درمنطقة آتش ديگر، كانال هوا تا محل خروج از ساختمان بايد درون محفظة بسته قرارگيرد.
1) مقاومت آتش جدارهاي محفظة بسته بايد برابر مقاومت جدارهاي منطقة آتش و دست كم )يك ساعت باشد.
2) در كانال سيستم تخلية گازهاي خطر زا، نصب دمپر آتش مجاز نيست.
پ) كانال تخلية گازهاي خطرزا بايد از ورق فولادي گالوانيزه ساخته شود. ضخامت ورق كانال بايد دست كم مطابق جدول زیر باشد.
ضخامت کانال
1) اگر مواد موجود در هواي تخليه ، روي كانال ساخته شده از ورق فولاي گالوانيزه اثر زيان آور )داشته باشد، مي توان با تاييد مهندس ناظر، كانال را از جنس مناسب و مورد تأييد ديگريساخت.
2) فاصلة كانال از مواد سوختني بايد دستكم 300 ميليمتر ( 12 اينچ) باشد.
ت) بست و آويزهاي كانا ل بايد از جنس نسوختني باشد و فاصلة بين دو بست يا دو آويز مجاوربايد حداكثر 3 متر باشد.

کانال کشی

1-کانال کشی

 كانال هاي انتقال هوا، به منظورهاي زير، بايستی طراحي، ساخته شود.
1) هدايت هواي رفت، برگشت و تخليه در تأسيسات تعويض هوا
2) هدايت هواي رفت، برگشت و تخليه در تأسيسات تهويه مطبوع
3) دريافت هوا از بيرون در سيستم هاي تعويض هوا و تهويه مطبوع
4) دريافت هوا از بيرون به منظور تأمين هواي لازم براي احتراق
5) تخلية هواي آلوده، مانند ذرات گرد و غبار، دود، گازها، بخار، بو و هر آلاينده زيان آور ديگر
از فضاهاي ساختمان؛
6) هدايت هواي خنك كننده تبخيري، مانند كولر آبي.
براي تخلية هواي آلوده به گازها و غبارهاي قابل اشتعال، گازهاي خورنده يا سمي، دود و هرگونه آلايندة زيان آور ديگر، بايد از كانال كشي جداگانه و مستقل استفاده شود.
1) كانال كشي مخصوص هواي آلوده به گازهاي قابل اشتعال و خطرزا نبايد جزئي از سيستم كانال كشي ديگري باشد كه به فضاهاي ديگر ساختمان راه دارد.
ب) پله ها و راه هاي فرار و راهروهاي دسترسي به آن ها را نبايد به مثابه كانال يا پلنوم براي هواي رفت، برگشت، تخليه و گرفتن هواي بيرون به كار برد، مگر در موارد زير:
راهرو دسترسي به خروجي هاي فرار مي تواند براي ورود هواي بيرون و رساندن آن به فضاهايي مانند توالت، حمام، رختكن، گوني شوي، كه به اين راهرو مستقيماً باز مي شوند، درنظر گرفته شود، به شرطي كه هواي ورودي راهرو بيش از هواي مورد نياز اين فضاها باشد.
2) راهرو داخلي يك واحد آپارتمان مسكوني مي تواند به جاي پلنوم هواي برگشت به كار رود.
پ) فضاي داخل سقف كاذب يا كف كاذب راهرو مي تواند كاربردي مانند پلنوم برگشت هوا داشته باشد، به شرط آنكه يكي ازموارد زير برقرار باشد:
1 -راهرو منطقه اي با مقاومت معين در برابر آتش نباشد.
2- راهرو با مصالحي با همان درجة مقاوم در برابر آتش، از پلنوم سقف يا كف كاذب يا ديوارهاجدا شده باشد
3 -سيستم هوارساني راهرو با فعال شدن آشكارساز هاي دودخاموش شود
4- درساختماني كه به سيستم بارنده خودكارمجهزاست، وقتي عبور جريان آب از مدار لوله كشي بارنده خودكار تشخيص داده شود، سيستم هوارساني راهرو خاموش شود
5-فضاي داخل سقف كاذب يا كف كاذب راهرو جزئي ازيك سيستم كنترل دودباشد.
ت) كانال تخلية هواي آلوده با فشار مثبت و دودكش، نبايد از فضاهايي از ساختمان كه براي پلنوم هوا مشخص شد ه اند، عبور كند. مگرآنكه اين كانال يا دودكش در درون يك مجرا يا محفظه قراربگيرد. و فضاي داخل اين مجرا يا محفظه نسبت به فضاي داخل پلنوم كاملا هوابندباشد.
ث) بازشوهاي هواي برگشت درسيستم هاي گرمايش ، تعويض هوا ، و تهويه مطبوع بايد تمام شرايط زير را بر آورده سازد:
هربازشو در تمام جهت ها نبايد كمتر از 3 متر ( 10 فوت ) از هرمحفظه ي احتراق باز ياهودهاي مكشي متعلق به تجهيزات درون همان اتاق يافضا فاصله داشته باشد.
هواي برگشت نبايد از مكانهاي داراي خطرويا موتورخانه تبريد تامين گردد

2-پلنوم
الف) فضاهايي از ساختمان كه براي پلنوم هواي رفت، برگشت و تخليه استفاده مي شوند، بايد به فضاهاي خالي از انسان، مانند راهروهاي زيرزميني، داخل سقف كاذب يا كف كاذب طبقات، فضاي زير شيرواني و اتاق هوارسان، محدود شود.
هر پلنوم بايد به يك منطقه آتش ساختمان محدود شود.

ساخت پلنوم
الف) جدارهاي پلنوم بايد با آنچه براي مقاومت جدارهاي ساختمان در برابر آتش مقرر شده است،مطابقت داشته باشد يا شاخص پيشروي شعله حداكثر 25 وشاخص گسترش دود حداكثر 50 ، طبق داشته باشند.
1) اگر پلنوم در بخشي از ساختمان واقع شده باشد كه به عنوان يك منطقه آتش نمي باشد، پلنوم منطقة آتش محسوب نم يشود و لازم نيست جدارهاي آن در برابر آتش مقاوم باشد.
2) در اين حالت، عبور لوله، كانال هوا، كابل برق، عايق لوله و كانال و روكش آن از داخل پلنوم محدوديتي ندارد.
ب) مواد داخل پلنوم كه در معرض جريان هوا قرار دارند، بايد از جنس نسوختني باشند، يا يا UL شاخص پيشروي شعله حداكثر 25 و شاخص گسترش دود حداكثر 50 ، طبق استاندارد 723
داشته باشند، جز در موارد زير:
1) مقاومت جنس لوله و كانال هوا، عايق لوله و عايق كانال هوا، و روكش عايق، در برابر آتش ) با آنچه براي جدارهاي پلنوم مقرر شده، مطابقت داشته باشد؛
2) عايق كانال ولوله باپوشش مناسب براي جلوگيري ازجداشدن ذرات عايق حفاظت شده باشد.
3) عبور لوله هاي ترموپلاستيك از داخل پلنوم هاي مقاوم در برابر آتش در صورتي كه لوله پر از آب باشد؛
4) عبور كابل برق از داخل پلنوم هاي مقاوم در برابر آتش در صورتي كه كابل با روكشي مقاوم در برابر آتش، به همان درجه كه براي جدارهاي پلنو م مقرر شده است، حفاظت شده باشد.
پ) اگر سطح داخلي جدارهاي پلنوم با گچ اندود شده است، مي توان براي عبور هوا از آن استفاده كرد، به شرطي كه دماي هوا از 52 درجة سلسيوس ( 125 درجة فارنهايت ) بيشترنباشد.
1) دماي سطوح گچي داخل پلنوم بايد كنترل شود كه از دماي نقطة شبنم هواي داخل پلنوم بيشتر باشد.
2) پلنوم با سطوح داخلي گچي نبايد براي جريان هواي سيستم هاي خنك كنندة تبخيري مانند كولر آبي، به كار رود.

3) قرارگيري تجهيزات برقي داراي محفظه فلزي درون پلنوم مجازاست ولي چنانچه محفظه طبقه بندي ومجاز شناخته شده باشد.

3- طراحي و ساخت كانال
الف) طراحي و ساخت كانال هاي هواي رفت، برگشت و تخليه بايد مناسب جريان مقدار هواي مورد نياز باشد.
1) كانال هوا بايد طبق روشهاي مهندسي مورد تأييد طراحي و ساخته شود.
2) روش هاي مهندسي كه در اندازه گذاري كانال هوا و ديگر اجزاي كانال كشي به كار مي رود، بايد مورد تأييد قرارگيرد.
3) كانال هوا و ديگر اجزاي آن بايد با توجه به مقدار جريان هواي لازم و سرعت مناسب آن اندازه گذاري شود و بيش از آنچه براي هر فضا تعيين شده است، صدا توليد نكند.
4) در سامانه هاي كانال كشي بايد با روش هاي مهندسي مورد تأييد يا نصب دمپر، امكان تنظيم ميزان هواي انشعاب ها پيش بيني شود
5) اجزاي كانال هوا و آويزها و تكي هگاه هاي آن بايد استحكام و دوام كافي داشته باشند.
6) كانال هوا بايد براساس طبقه بندي فشار هواي داخل آن و براي حداكثر فشار يا مكش هوا، طراحي و ساخته شود.

جدول1:حداقل ضخامت ورق برای ساخت کانال هوا با مقطع مربع یا مستطیل

ضخامت ورق

جدول2: حداقل ضخامت ورق برای ساخت کانال هوا با مقطع دایره

حداقل ضخامت ورق کانا هوا با مقطع دایره
كانال فلزي
الف) كانال فلزي مخصوص هواي رفت، برگشت، گرفتن هواي بيرون و تخلية هوا در تأسيسات گرمايي، تعويض هوا و تهوية مطبوع و نيز توزيع هواي سيستم هاي خنك كنندة تبخيري، از نظر انتخاب مصالح و روش ساخت، بايد مطابق يكي از استانداردهاي زير باشد:
1- ANSI/ SMACNA/ HVAC DUCT CONSTRUCTION STANARDS (15d)
2- HVCA/ SPECIFICATION FOR SHEET METAL DUCTWORK (DW/144)
انتخاب مصالح و روش ساخت با استفاده از استاندارهای دیگر به شرطی مجاز است که با استانداردهای ذکر شده مطابقت داشته باشد.
-حداقل ضخامت ورق فولادي و آلومينيومي كانال هوا با مقطع چهارگوش را مطابق جدول ( 1)براي كانال هايي نشان مي دهد كه كلاس فشار آن ها حداكثر 500 پاسكال( 2 اينچ ستون آب)،باشد.
-ضخامت ورق فولادي (گالوانيزه، زنگ ناپذير)، براي ساخت كانال هاي با مقطع گرد، كه كلاس فشار آن ها حداكثر 500 پاسكال ( 2 اينچ ستون آب)،باشد بايد مطابق جدول 2 باشد.
-در ساخت کانال های فلزی ، دزرزهای عرضی ، درزهای طولی و دیگر درزه ها ، باید با جوش کاری ، پرچ کاری ، نوار ، چسب ، خمیر ، ماستیک ، واشر و دیگر لوازم مورد تایید درز بندی باشد.
-میزان نشت هوا از درزه های کانال نباید از 5 درصد بیشتر باشد.

4 -كانال غيرفلزي
الف) كانال غيرفلزيِ جريان هوا، از نظر انتخاب مصالح و روش ساخت، بايد مطابق يكي از استانداردهاي زير باشد.
1- SMACNA FIBROUS GLASS DUCT CONSTRUCTION STANDARDS
2- UL 181
3-NAIMA FIBROUS GLASS DUCT CONSTRUCTION STANDARDS

ب ) استفاده از كانال ساخته شده از پانل هاي گچي فقط براي هواي برگشت مجاز است . در اين حالت دماي هواي داخل كانال نبايد از 52 درجه سلسيوس ( 125 درجة فارنهايت ) بيشتر باشد، و دماي سطح داخلي كانا ل بايد كنترل شود كه از دماي نقطة شبنم هواي داخل كانال كمتر نشود.
5-نصب كانال هوا
الف) براي كانال كشي هوا، بايد شرايطي كه براي هر منطقة آتش ساختمان تعيين شده است،رعايت شود.
1) كانال هوا در عبور از ديوار آتش كه يك منطقة آتش را از منطقة مجاور جدا مي كند، بايد دمپر )آتش داشته باشد.
ب) لرزه گير بايد به ترتيبي روي كانال هوا نصب شود كه كانال هاي دو طرف لرزه گير هم محور باشند.

6 -درزبندي

1) مواد و مصالحي كه براي درزبندي كانال ها، فيتينگ ها و اتصال ها به كار مي رود، نبايد )سوختني باشد.
2) هيچ منفذ، سوراخ و دهانة بازي نبايد در سيستم كانال كشي باقي بماند، مگر آن كه براي )كاركرد مطلوب سيستم هوارساني به آن نياز باشد.
7- آويزها و تكيه گاه ها
الف) براي ثابت نگاه داشتن كانال هوا در وضعيت مطلوب، سيستم كانال كشي بايد با تكيه گاه ها و آويزها، در نقاط مناسب، به اجزاي ساختمان متصل شود.
1) جنس مصالح آويزها و تكيه گاه ها بايد با آنچه براي هر منطقة آتش ساختمان معين شده است، )مطابقت داشته باشد.
2) مصالح آويزها و تكيهگاها بايد در برابر خوردگي و زنگ زدگي مقاوم باشد. )
3) در كانال فلزي، فاصلة دو تكيه گاه و آويز مجاور نبايد بيشتر از 3 متر ( 10 فوت) باشد. )
4) آويزها وتكيه گاه هاي كانال هاي انعطاف پذير وساير كانال هاي پيش ساخته بايد مطابق دستورالعمل سازنده اجراء شود.
8- نصب زيرِ زمين
الف) اگر كانال هوا زيرِ زمين دفن مي شود، بايد با پوشش مورد تأييد در برابر رطوبت و خورندگي
خاك حفاظت شود.
1) اگر كانال فلزي هوا بدون پوشش حفاظت كننده زيرِ زمين كار گذاشته شود، بايد در داخل غلاف بتني به ضخامت دس تكم 50 ميلي متر ( 2 اينچ)، قرارگيرد.
ب) كانال هوايي كه زيرِ زمين دفن مي شود، بايد به سمت نقطة تخليه شيب داشته باشد.
پ) اگر كانال هوا در جايي كه در معرض سيل باشد، زيرِ زمين دفن شود، بايد در ترازي بالاتر ازحداكثر ارتفاع سيل احتمالي نصب شود.
1) در صورتي كه كانال زيرِ تراز حداكثر ارتفاع سيل نصب مي شود، بايد در برابر سيل به طور )هيدرواستاتيكي و هيدروديناميكي، مقاوم باشد.
9-دريچة بازديد
الف) براي بازديد يا نظافت داخل كانال هوا، بايد در نقاط مناسب دريچة دسترسي و بازديد تعبيه
شود.
1) دريچة بازديد و دسترسي بايد روي قسمت هايي از كانال هوا تعبيه شود كه دسترسي به داخل آن ها از راه دريچه هاي هواي رفت، برگشت و تخليه مقدور نباشد.
3) جنس و ضخامت ورق دريچة بازديد بايد با جنس و ضخامت ورق كانال هوا، يكي باشد.
10-حفاظت كانال هوا
الف) كانال هوا در نقاطي كه در معرض ضربات فيزيكي ناشي از برخورد وسايل نقليه يا عوامل ديگر
است و احتمال شكستن يا فرسايش آن وجود دارد، بايد با نصب حفاظ هاي مناسب و مورد
تأييد حفاظت شود.
ب) اگر كانال هوا و اجزاي آن در هواي آزاد خارج از ساختمان نصب شود، بايد در برابر عوامل جوي
حفاظت گردد.
ت) طول كانال فلزي سيستم هاي خنك كنندة تبخيري، از جمله كولر آبي، كه در معرض تابش مستقيم آفتاب است، نبايد بيش از يك متر باشد.
1) در صورتي كه طول كانال بيش از يك متر است، بايد با عايق گرمايي در برابر تابش آفتاب حفاظت شود و يا با سايه بان مناسب، از تابش مستقيم آفتاب به آن جلوگيري شود.
11-دريچة هوا
الف) نصب دريچه هاي هواي رفت، برگشت و تخلية هوا، بايد طبق توصيه هاي كارخانه سازنده و مورد تأييد باشد.
1)  كانال هاي انشعابي يا هركدام ازدريچه هاي رفت، برگشت وتخليه هوا بايد داراي دمپر ی وسايل تنظيم مقدار هوا باشند. اين دمپرها و وسايل تنظيم بايد در دسترس باشند.
2) دمپر دريچه ها بايد از نوع با تيغه هاي متقابل باشد
3) جنس دريچة هوا و پوشش رنگ آن بايد تا دماي 74 درجه سلسيوس ( 165 درجة فارنهايت ) مقاوم باشد.
4) دريچة هواي مخصوص تعبيه در حمام، توالت، رخت كن و فضاهاي مشابه، بايد چنان ساخته شود كه از فضاهاي مجاور امكان ديد نداشته باشد
12-عايق كاري كانال هوا
الف) عايق پلنوم و كانال هوا و نيز روكش عايق، بايد داراي شاخص پيشروي شعلة حداكثر 25 و شاخص گسترش دود حداكثر 50 ، طبق يكي از استاندارد هاي زير باشد:
ANSI/ASTM E84
UL 723
DIN4102
ب) استفاده از مواد سوختني براي عايق بندي، روكش عايق و مواد درزبندي، مانند چسب، خمير و نوار، مجاز نيست.
پ) بخش هايي از طول كانال كه از ديوار آتش عبور مي كند، نبايد عايق يا روكش عايق داشته باشد.
ت) دمپر تنظيم مقدار هوا، دمپر آتش و دمپر دود نبايد عايق يا روكش عايق داشته باشد.
ث) سطوح دريچه هاي بازديد و دسترسي نبايد با عايق يا روكش عايق، پوشانده شود.
ج) دماي سطح خارجي كانال و يا دماي سطح خارجي عايق كانال، نبايد كمتر از دماي نقطة شبنم هواي محيط باشد.
چ) دماي سطح خارجي كانال نبايد بيش از 49 درجه سلسيوس ( 120 درجة فارنهايت) باشد.
1) در دماي بيش از 49 درجه سلسيوس ( 120 درجة فارنهايت) سطح خارجي كانال، بايد كانال را طوري عايق كرد كه دماي سطح خارجي عايق از 49 درجه سلسيوس ( 120 درجة فارنهايت )بيشتر نشود.

تعویض هوا

هر قسمت از فضاهای ساختمان که در اشغال و تصرف انسان باشد، باید تعویض هوای طبیعی یا مکانیکی داشته باشد و بایستی به منظورهای زیر انجام گیرد:
1-تامین اکسیژن برای تنفس
2-جلوگیری از افزایش گاز کربنیک
3-تخلیه هوای بدار، دود سیگار و گازهای زیان آور دیگر
4-جلوگیری از راکدمان هوا
5-جلوگیری از تراکم رطوبت

دهانه های ورود و تخلیه هوا

الف)دهانه های هوای  دریافتی از بیرون نباید در جایی قرار گیرد که احتمال ورود آلاینده ها به داخل فضا باشد.
ب)دهانه های هوای دریافتی از بیرون باید از هر دهانه تخلیه هوای آلوده، از قبیل دهانه های تخلیه هوا دودکش، هواکش فاضلاب و مانند آنها، دست کم 3 متر فاصله افقی داشته باشد، مگر آنکه دهانه های تخلیه هوا در ترازی دست کم یک متر بالاتر از دهانه های هوای دریافتی قرار گیرد.
پ)دهانه های هوای دریافتی از بیرون باید دست کم 3 متر از معابر (خیابان ، کوچه ، پارکینگ و مانند آنها) فاصله افقی داشته باشد. این دهانه هوای دریافتی باید دست کم 3 متر از کف معابر عمومی بالاتر باشد.
ت) دهانه هوای دریافتی از بیرون باید دست کم 3 متر ساختمان مجاور فاصله افقی داشته باشد.
ث)دهانه هوای دریافتی از بیرون باید با توری سیمی، دریچه یا شبکه ، مقاوم در برابر شرایط هوای محل نصب ، خوردگی و زنگ زدگی ، حفاظت شود.
-دهانه های تخیله هوا
الف)دهانه خروج هوا از تخیله مکانیکی در خارج از ساختمان باید در موقعیتی قرار گیرد که سر و صدای  آن ایجاد مزاحمت نکند.
ب) دهانه تخلیه هوا نباید در معابر عمومی قرار گیرد.
پ) دهانه تخلیه هوا نیاید در جایی قرار گیرد که هوای تخلیه شده به سیستم تعویض هوای ساختمان وارد شود.  فاصله افقی دهانه  خروج  هوا  از هر دهانه باز ساختمان دست کم باید 3 متر باشد، مگر آنکه دهانه خروج هوا دست کم یک متر بالاتر از دهانه باز قرار گیرد. دهانه خروج هوا نباید زیر دهانه باز ساختمان واقع شود.
ت)دهانه تخلیه هوا نباید در داخل شفت ها، راهرو های آدم رو ، خزیده رو ها  و فضاهای مشابه قرار گیرد.
ج)دهانه های تخلیه هوا نباید در فضای زیر شیروانی قرار گیرد.
ث) دهانه تخلیه هوا در خارج ساختمان  باید با توری سیمی ، دریچه یا شبکه ، مقاوم در برابر شرایط هوای محل نصب ، خوردگی و زنگ زدگی ، حفاظت شود.
تعویض هوا

-تعویض هوای طبیعی

الف)در هر قسمت از فضاهای ساختمان  که  در ااشغال و تصرف انسان باشد و تعویض  هوای مورد نیاز با تهویه طبیعی ممکن باشد، تعویض (تهویه )ی طبیعی باید پیش  بینی شود و تعویض هوای مکانیکی لازم نیست.
ب)تعویض هوا طبیعی هر فضا باید از راه دهانه های  باز شوی آن فضا به هوای  بیرون ساختمان، از قبیل در ، پنجره، دریچه، شبکه و مانند آن ، صورت گیرد.
ت) سطح باز شوی دهانه هر فضا به هوای خارج باید دست کم 4 درصد سطح زیر بنای آن فضا باشد که تعویض هوای طبیعی آن مورد نظر است.
د) اگر فضای که دهانه باز شوی مستقیم به هوای بیرون ندارد، از طریق فضای مجاور تعویض هوای طبیعی شود، دهانه باز شوی بدون مانع بین این فضا باید دست کم 8 درصد سطح زیر فضای مورد نیاز و به هر حال نباید از 2 متر مربع کمتر باشد. سطح دهانه باز شوی فضای مجاور به هوای بیرون  باید برای سطح زیر بنای کل هر دو فضا  محاسبه و اندازه گیری شود.
م) فضای واقع در زیر زمین ، که تعویض هوای طبیعی آن مورد نظر باشد، ممکن است از راه یک دهانه باز شوی قایم و یک دهانه باز شوی افقی به هوای بیرون مربوط شود. در این  صورت عرض مفید فضای باز خارج که دهانه قایم به آن باز می شود باید دست کم  1.5 برابر عمق  باز شو قایم باشد.(شکل روبرو )

جدول 1: حداقل مقدار هوای دریافتی از بیرون مورد نیاز فضاهای با کاربری مختلف

مقدار هوای دریافتی

جدول2: حداکثر میزان تراکم آلاینده ها در هوای دریافتی از بیرون

حداکثر مقدار هوای دریافتی
تعویض هوای مکانیکی:
الف)در هر یک  از فضاهای ساختمان ، که با تهویه طبیعی نتوان تعویض هوای لازم را فراهم آورد، باید تعویض مکانیکی انجام گیرد.
ب)تعویض  هوای مکانیکی باید شامل  هوای رفت ، هوای برگشت  و یا تخلیه هوا باشد.
ت)مقدار هوای رفت هر فضا باید تقریبا برابر مجموع هوای برگشت و تخلیه هوا باشد.
ث)این سیستم  باید، در صورت لزوم ، داخل فضا  فشار مثبت یا منفی برقرار نماید.
د)تعویض هوا(تهویه ) ی مکانیکی ممکن است توسط تاسیسات تهویه مطبوع انجام گیرد، یا توسط تاسیسات مستقل و جداگانه ای ،  که اختصاصا به منظور تعویض هوای  مکانیکی طراحی و نصب می شود، صورت پذیرد.
م)مقدار هوای دریافتی از بیرون با ید دست کم مطابق جدول یک باشد.
گ)باز گردانی هوای برگشتی در فضاهای ساختمان  باید با رعایت حداقل مقدار هوای دریافتی از بیرون ، که در جدول 2 مقرر شده است، صورت گیرد. از کل مقدار هوای رفت ،  هر مقدار که اضافه بر حداقل  مقدار هوای دریافتی از بیرون باشد، مجاز است که باز گردانی شود.
خ)باز گردانی هوا از یک واحد مسکونی به واحد مسکونی دیگر مجاز نیست.
ع)باز گردانی هوای استخر سر پوشیده  مجاز نیست ، مگر  آنکه رطوبت نسبی آن به 60 % یا کمتر رسیده  باشد. باز گردانی هوای  این فضا به فضاهای دیگر مجاز نیست.
ن)باز گردانی هوای فضاهای زیر مجاز نیست:
1-توالت و پیسوار
2-حمام
3-آشپزخانه و آبدارخانه
4-رختکن
5-پارکینگ مشترک
6-فضایی  که در آن گازهای زیان آور تولید شود.
در صورتی که تراکم آلاینده ها در هوای دریافتی از بیرون از مقادیر جدول 3 بیشتر باشد، باید به کمک فیلتر یا وسایل دیگر جداسازی آلاینده ها ، کیفیت هوای دریافتی از بیرون را بهبود بخشید.
-تعویض هوای  فضاهای خالی از انسان
الف-فضاهای خالی از انسان، از قبیل کانال آدم رو، خزیده رو، فضای زیر شیروانی ، انبار و مانند آن ، باید تعویض هوای طبیعی یا مکانیکی داشته باشد.
ب-حداقل مقدار تعویض هوای مکانیکی این فضا ها باید برابر  یک دهم لیتر بر ثانیه  بر متر مربع از سطح افقی هر فضا باشد.
ج-سیستم تعویض هوای مکانیکی این فضاها باید وقتی کار کند که رطوبت نسبی آن از 60 درصد بیشتر باشد. وقتی  رطوبت نسبی گمتر از 60 درصد باشد تعویض هوای مکانیکی لازم نیست.

طرح و محاسبه سیستم کانال

چگونگی تغییرات قشار هوا در طول کانال

چگونگی تغییرات قشار هوا در طول کانال

جریان هوا در کانال:

وقتی قرار است هوا در داخل کانالی جریان یابد، مانند جریان هر سیال دیگری ، فشاری لازم است تا جریان را بطور ثابت و دایمی برقرار بدارد. فشار هوا که در ارتفاع فشار نیز نامیده می شود، دارای دو مولفه است:

1-فشار استاتیک(Static Pressure)-که برای مقابله با مقاومت ناشی از اصطکاک مولکولهای هوا با جدار کانال مصرف می شود.

2-فشار سرعتی(Velocity Pressure)-که صرف ایجاد سرعت هوا در کانال می گردد و در هر مقطع از کانال در شرایط استاندارد(70F وسطح دریا) hsj.

فشار کل هوا (Total Pressure)عبارتست از حاصل جمع فشارهای استاتیک و سرعتی در یک سیستم کانال، فشار کل هوا در جهت حرکت جریان هوا در کانال بتدریج نقصان می یابد.

فشار استاتیک و فشار سرعتی قابل تبدیل به یکدیگرند و می توانند در جهت حرکت جریان هوا در کانال، کاهش یا افزایش یابند. مثلا در یک مسیر مستقیم با سطح مقطع ثابت ف فشار استاتیک کاهش یافته ولی فشار سرعتی تغییرنمی کند، بنابر این فشار کل (یعنی حاصلجمع آنها) کاهش خواهد یافت. حال اگر در مسیری افزایش تدریجی سطح مقطع داشته باشیم ، فشار سرعتی کاهش یافته فشار استاتیک افزایش می یابد و فشار کل تقریبا ثابت می ماند(با صرقنظر کردن از افت فشار ناچیز اصطکاکی).

محاسبه سیستم کانال:

برای محاسبه سیستم کانال به چهار عامل احتیاج است:

1-نرخ افت فشار اصطکاکی(استاتیک)

2-دبی هوا

3-سرعت هوا

4-قطر کانال

اصول طراحی سسیستم کانال:

1-مطالعه نقشه ساختمان و تعیین بهترین محل نصب دریچه های هوای اتاق، بنحوی که توزیع هوا در اتاق بطور صحیح صورت گیرد.
2-ترسیم کروکی آسانترین مسیر سیستم کانال ، از دستگاه هواساز تا دریچه های ورودی و خروجی هوای اتاق ، بطوریکه با اسکلت فلزی ساختمان یا سایر موانع مزاحم فلزی ساختمان تماس حاصل نکند.
3- محاسبه ابعاد کانال برای تمام مسیرهای اصلی و شاخه ها بیکی از سه روشی که متعاقبا ذکرخواهد شد.
4-محاسبه افت فشار استاتیک کل در پر مقاومت ترین مسیر بمنظور تعیین فشاراستاتیک بادزن جهت ارسال و بازگردان هوا.
روش های طراحی سیستم کانال:
طراحی یک سیستم کانال هوا با سرعت کم، توسط یکی از سه روش زیر صورت می گیرد:
1-روش کاهش سرعت در طول مسیر(Velocity Reduction Method)
2-روش نرخ افت اصطکاکی یکسان در طول مسیر(Equal Friction Method)
3-روش بازیافت فشار استاتیک(Static Regain Method)

طرح کانال برگشت:

سیستم کانال برگشت عموما” با روش افت اصطکاکی یکسان و به همان ترتیب کانال رفت محاسبه می شود. در بسیاری از سیستم ها، مقدار هوای برگشتی برابر است با مقدار هوای رفت به اتاق منهای مقدار هوای لازم برای تهویه اتاق(یعنی مقدار هوایی که برای تامین اکسیژن اتاق لازم است). این مقدار هوای اضافی فشار مثبتی در اتاق ایجاد می کند که مانع نفوذ طبیعی هوای خارج بداخل اتاق می گردد. بلحاظ اینکه فشار استاتیک در کانال برگشت منفی است ، باید دقت خاصی مبذول گردد تا از ایجاد اختلاف فشار زیاد در دریچه های برگشت نزدیک بادزن اجتناب شود. اختلاف فشار استاتیک زیاد در عبور از دریچه های برگشت شود. اختلاف فشار استاتیک زیاد در عبور از دریچه های برگشت منجر به جریان هوای اضافی و ایجاد سر و صدا می گردد(بدلیل سرعت زیاد هوا در عبور از دریچه). بدین دلیل سیستم کانال برگشت باید با حداقل طول و حداقل وصاله ممکن طراحی شود. باز بمنظور کاستن از افت فشار ، سیستم کانال برگشت باید طوری طراح شود که سرعت هوا در عبور از آن کمتر باشد. بدین لحاظ عموما در طرح سیستم کانال برگشت ، نرخ افت فشار اصطکامی حدود 75 تا 80 درصد نرخ افت فشار اصطکاکی در طرح سیستم کانال رفت خواهد بود.

طراحی سیستم کانال

وظیفه یک سیستم کانال عبارتست از انتقال هوای حامل سرما یا گرما، از دستگاه تهیه کننده هوای مطبوع به فضای مورد نظر، جهت حسن انجام وظیفه، طرح سیستم باید در چهار چوب امکانات موجود و دستورالعملهای که برای حدود افت فشار، سرعت، سطح صدا و غیره ارائه می شود.

کلیات در مورد سیستم کانال

سیستم های کانال رفت و برگشت بر حسب سرعت و فشار جریان هوا در داخل کانال ، بترتیب زیر طبقه بندی می شوند:
1-سرعت- سیستم های انتقال هوا را می توان براساس سرعت ابتدایی در کانال رفت بترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
در تهویه مطبوع ساختمانهایی معمولی:
الف-سرعت کم-حداکثر تا 2500fpm، معمولا بین 1200 تا 2200 fpm
ب- سرعت زیاد-بیش از 2500fpm
در تهویه مطبوع  ساختمانهای صنعتی:
الف-سرعت کم-حداکثر تا 2500fpm، معمولا بین 2200 تا 2200 fpm
ب- سرعت زیاد- 2500fpm  تا 5000 fpm
معمولا برای کانال برگشت ، هم برای ساختمانهای معمولی و هم صنعتی ، سرعت کم در نظر گرفته می شود که حدود آن بقرار زیر است:
الف-در تهویه مطبوع ساختمانهای معمولی : سرعت کم حداکثر تا 2000fpm، معمولا بین 1500 تا  1800 fmp
ب-در تهویه مطبوع ساختمانهای صنعتی-سرعت کم حداکثر تا 2500 fpm، معمولا بین 1800  تا 2200 fpm

2-فشار:سیستم های انتقال هوا بر اساس فشار کلی به سه طبقه تقسیم بندی می شوند:

الف-فشار پایین-حداکثر تا ¾  اینچ آب

ب-فشار متوسط-3/4 تا  6 ¾ اینج آب

ج-فشاربالا- 6 ¾ تا 12 ¼ اینچ آب

فشار کلی سیستم عبارتست از حاصلجمع افت فشار در طول کانال ، افت فشاردر دستگاه تهویه مطبوع، افت فشار در دریچه ورود هوا به فضای مورد نظر و فشار استاتیکی لازم در انتهای کانال که در مورد هریک توضیح داده خواهد شد.

نمودار1:تاثیر نسبت ظرافت روی میزان جذب حرارت در سیتم کانال

نسبت ظرلفت روی میزان جذب حرارت در سیستم کانال
اصطلاحات و تعاریف:
1-نسبت ظرافت(Aspect Ratio) :این اصطلاح که در مورد کانالهای با مقطع مربع مستطیل بکار می رود عبارتست از نسبت ضلع بزرگ به ضلع کوچک مقطع کانل ، در مراحل اولیه طرح سیستم کانال باید نسبت ظرافت را مشخص نمود، این امر از این نظر واحد اهمیت است که با افزایش نسبت ظرافت، از طرفی میزان جذب یا دفع حرارت در طول سیستم کانال بالا می رود و از طرف دیگر هزینه تمام شده تاسیسات و مخارج را اندازی سیستم تهویه مطبوع افزون می گردد.
نموردارهای شماره 1، 2 و 3 بترتیب تاثیر افزایش نسبت ظرافت را روی میزان جذب حرارت در سیستم کانال و مخارج نصب و هزینه عملیاتی سیستم تهویه مطبوع نشان می دهند. بهترین نسبت ظرافت 1:1 می باشد و باید سعی کنیم که این نسبت از 6:1 بیشتر نشود. البته از نقطه نظرهای مذکور، کانال مدور بر کانال چهار گوش برتری دارد، ولی بدلیل محدودیتهای ساختمانی بندرت می توان از کانال مدور استفاده نمود.

نمودار 3:تاثیر نسبت ظرافت در هزینه عملیاتی سیستم تهویه

نسبت ظرافت در هزینه عملیاتی سیستم تهویه

نمودار2:تاثیر نسبت ظرافت در مخارج نصب سیستم

تاثیر نسبت ظرافت در مخارج نصب سیستم

شکل1: تبدیل

تبدیل
2-وصاله ها(Fitting) : مهترین وصاله  هایی که در سیستم کانال مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
الف-تبدیل ها(Elbows) :که برای تبدیل  تدریجی سطح مقطع کانال از بزرگ به کوچک و بالعکس بکار می روند(شکل 1) همچنین هنگام برخورد به موانع ساختمانی از قبیل تیر آهن و غیره از تبدیل استفاده می شود(شکل 2). در بعضی سیستم های  تهویه  مطبوع، در داخل کانال کویل گرم با سرد تعبیه می شود که اینکار نیز بکمک تبدیلها صورت می گیرد(شکل 3).

شکل3:استفاده از تبدیل برای نصب کویل حرارتی در داخل سیستم کانال

استفاده از تبدیل برای نصب کویل حرارتی در داخل سیستم کانال

شکل2:استفاده از تبدیل هنگام برخورد کانال به مانع مزاحم ساختمانی

استفاده از تبدیل هنگام برخورد کانال به مانع مزاحم ساختمانی

شکل4:شعاعهای زانویی

شعاعهای زانویی

شکل5:زانویی شعاع بلند

زانویی شعاع بلند
ب-زانویی ها(Elbows): که برای تغییر جهت و یا انشعاب گیری از کانال مورد استفاده قرار می گیرند. شعاع های زانویی بطوریکه در شکل 4 ملاحظه می شوند، عبارتند از شعاع گلویی(Throat Radius) ، شعاع مرکزی ( Central Line Radius) و شعاع پاشنه (Heel Radius):
انواع معمولی زانویی ها عبارتند از:
1-زانویی های چهار گوش:
افف-زانویی شعاع بلند(Full Radius Elbows)   شکل 5 در این زانویی ، شعاع گلویی (Rt) معادل ¾  پهنای کانال بوده نسبت شعاع مرکزی زانویی به پهنای کانال (R/D) برابر 1.25 می باشد که بهترین نسبت است.
ب-زانویی شعاع کوتاه (Short Radius) : شکل 6 در این زانویی می تواند یک ، دویا سه پره داشته باشد، وجود این پره ها باعث نظم و ممانعت از آشفتگی (Turbulance) جریان هوا و نهایتا کاهش افت فشار در زانویی می گردد. محل  قرار گرفتن این پره ها بر حسب تعداد آنها  می باشد.
2-زانویی های مدور:
این زانویی ها در انواع صاف، سه قطعه ای و پنج قطعه ای ساخته می شوند. شکل 7 یک زنوایی 45 درجه قطعه ای و شکل 8 چگونگی عبور کانال مدور را از یک مانع مزاحم ساختمانی نشان می دهند.

شکل 8:چگونگی عبور کانال مدور از مانع مزاحم ساختمانی

چگونگی عبور کانال مدور از مانع مزاحم ساختمانی

شکل7:زانویی شعاع کوتاه

زانویی سه قطعه ای

شکل6:زنوایی شعاع بلند

زانویی شعاع کوتاه