طرح و محاسبه سیستم کانال

طرح و محاسبه سیستم کانال

چگونگی تغییرات قشار هوا در طول کانال

چگونگی تغییرات قشار هوا در طول کانال

جریان هوا در کانال:

وقتی قرار است هوا در داخل کانالی جریان یابد، مانند جریان هر سیال دیگری ، فشاری لازم است تا جریان را بطور ثابت و دایمی برقرار بدارد. فشار هوا که در ارتفاع فشار نیز نامیده می شود، دارای دو مولفه است:

1-فشار استاتیک(Static Pressure)-که برای مقابله با مقاومت ناشی از اصطکاک مولکولهای هوا با جدار کانال مصرف می شود.

2-فشار سرعتی(Velocity Pressure)-که صرف ایجاد سرعت هوا در کانال می گردد و در هر مقطع از کانال در شرایط استاندارد(70F وسطح دریا) hsj.

فشار کل هوا (Total Pressure)عبارتست از حاصل جمع فشارهای استاتیک و سرعتی در یک سیستم کانال، فشار کل هوا در جهت حرکت جریان هوا در کانال بتدریج نقصان می یابد.

فشار استاتیک و فشار سرعتی قابل تبدیل به یکدیگرند و می توانند در جهت حرکت جریان هوا در کانال، کاهش یا افزایش یابند. مثلا در یک مسیر مستقیم با سطح مقطع ثابت ف فشار استاتیک کاهش یافته ولی فشار سرعتی تغییرنمی کند، بنابر این فشار کل (یعنی حاصلجمع آنها) کاهش خواهد یافت. حال اگر در مسیری افزایش تدریجی سطح مقطع داشته باشیم ، فشار سرعتی کاهش یافته فشار استاتیک افزایش می یابد و فشار کل تقریبا ثابت می ماند(با صرقنظر کردن از افت فشار ناچیز اصطکاکی).

محاسبه سیستم کانال:

برای محاسبه سیستم کانال به چهار عامل احتیاج است:

1-نرخ افت فشار اصطکاکی(استاتیک)

2-دبی هوا

3-سرعت هوا

4-قطر کانال

اصول طراحی سسیستم کانال:

1-مطالعه نقشه ساختمان و تعیین بهترین محل نصب دریچه های هوای اتاق، بنحوی که توزیع هوا در اتاق بطور صحیح صورت گیرد.
2-ترسیم کروکی آسانترین مسیر سیستم کانال ، از دستگاه هواساز تا دریچه های ورودی و خروجی هوای اتاق ، بطوریکه با اسکلت فلزی ساختمان یا سایر موانع مزاحم فلزی ساختمان تماس حاصل نکند.
3- محاسبه ابعاد کانال برای تمام مسیرهای اصلی و شاخه ها بیکی از سه روشی که متعاقبا ذکرخواهد شد.
4-محاسبه افت فشار استاتیک کل در پر مقاومت ترین مسیر بمنظور تعیین فشاراستاتیک بادزن جهت ارسال و بازگردان هوا.
روش های طراحی سیستم کانال:
طراحی یک سیستم کانال هوا با سرعت کم، توسط یکی از سه روش زیر صورت می گیرد:
1-روش کاهش سرعت در طول مسیر(Velocity Reduction Method)
2-روش نرخ افت اصطکاکی یکسان در طول مسیر(Equal Friction Method)
3-روش بازیافت فشار استاتیک(Static Regain Method)

طرح کانال برگشت:

سیستم کانال برگشت عموما” با روش افت اصطکاکی یکسان و به همان ترتیب کانال رفت محاسبه می شود. در بسیاری از سیستم ها، مقدار هوای برگشتی برابر است با مقدار هوای رفت به اتاق منهای مقدار هوای لازم برای تهویه اتاق(یعنی مقدار هوایی که برای تامین اکسیژن اتاق لازم است). این مقدار هوای اضافی فشار مثبتی در اتاق ایجاد می کند که مانع نفوذ طبیعی هوای خارج بداخل اتاق می گردد. بلحاظ اینکه فشار استاتیک در کانال برگشت منفی است ، باید دقت خاصی مبذول گردد تا از ایجاد اختلاف فشار زیاد در دریچه های برگشت نزدیک بادزن اجتناب شود. اختلاف فشار استاتیک زیاد در عبور از دریچه های برگشت شود. اختلاف فشار استاتیک زیاد در عبور از دریچه های برگشت منجر به جریان هوای اضافی و ایجاد سر و صدا می گردد(بدلیل سرعت زیاد هوا در عبور از دریچه). بدین دلیل سیستم کانال برگشت باید با حداقل طول و حداقل وصاله ممکن طراحی شود. باز بمنظور کاستن از افت فشار ، سیستم کانال برگشت باید طوری طراح شود که سرعت هوا در عبور از آن کمتر باشد. بدین لحاظ عموما در طرح سیستم کانال برگشت ، نرخ افت فشار اصطکامی حدود 75 تا 80 درصد نرخ افت فشار اصطکاکی در طرح سیستم کانال رفت خواهد بود.
1/5

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *