بررسی مواد اولیه دریچه های پلاستیکی

بررسی مواد اولیه ساخت دریچه های پلاستیکی


1-پلیمر ABS

  • مورد مصرف:در زمینه تولید دریچه های کولر، دریچه تهویه ، دریچه بازدید ،بدنه یخچال، بدنه کامپیوتر، ساخت عایق برودتی و صنایع آبکاری

  • خواص: سفتی، قیمت پایین، ضربه‌پذیری بالا،ق رنگ‌پذیری و جوشکاری خوب

پلاستیک ABS از مهم‌ ترین و پرکاربرد ترین ترپلیمرهایی است که به صورت تجاری تولید می‌شود. نام کامل آن اکریلونیتریل بوتادین استایرن است که پلیمری گران قیمت و آمورف مات به‌شمار می‌رود.پلاستیک ABS از مقاومت زیادی در برابر ضربه و گرما برخوردار است و به همین دلیل یکی از پر کاربرد در تولید وسایل یا اجناس مختلف است.
پلاستیک ABS، از نظر نوع استاندارد و رنگ به دو گروه سیاه و شیری (طبیعی) تقسیم می‌شود. از این دو نوع در بسته‌ بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. همانطور که قبلا گفتیم، ABS کوپلیمری است که سه منومر بوتادین، استایرن و آکریلونیتریل اجزای تشکیل‌دهنده آن هستند. هر یک از این منومرها، دارای خواص و ویژگی‌های منحصر بفردی هستند. بوتادین تقویت‌کننده سفتی و استحکام فشاری ABS است، استایرن در شکل‌پذیری بهتر و سختی ABS نقش دارد و آکریلونیتریل مقاومت ABS را در برابر واکنش‌های شیمیایی و حرارت افزایش می‌دهد. از این رو، به دلیل وجود خواص مختلف در ABS، این پلاستیک کاربردهای فراوانی دارد.
برای پلیمریزه کردن منومرهای ABS می‌توان از روش‌های گوناگون از جمله مخلوط فیزیکی یا کوپلیمریزاسیون الحاقی استفاده کرد.

2-هایمپک یا High Impact Polystyrene

  • مورد مصرف: دریچه های بازدید ، دریچه تهویه ،ساخت اسباب بازی، نمونه سازی سریع، صنایع بسته بندی و خودرو سازی و..
  • خواص: مقاوم به ضربه، تا حدودی شکننده
هایمپک یا High Impact Polystyrene که به اختصار به آن HIPS می گویند، نوعی پلاستیک مقاوم به ضربه است که در ساخت بدنه لوازم خانگی  و ظروف کاربرد دارد هم چنین مناسب بریا اماکن مرطوب است. این پلاستیک از نظر وزنی، انعطاف پذیری، سبک و با قیمت مناسب نسبت به سایر مواد مشابه در بازار موجود است. به دلیل خصوصیات فوق العاده آن، این محصول در اکثر صنایع کاربرد دارد.
در یک دسته بندی کلی پلی استایرن ها به سه نوع تقسیم می شوند که شامل: پلی استایرن معمولی (کریستال)، پلی استایرن مقاوم (هایمپک) و پلی استایرن انبساطی (یونولیت) می باشد. پلی استایرن در حالت عادی بسیار شکننده است که با ترکیب مواد مانند پلی بوتادین منجر به تولید این محصول می شود.

3- پلیمر پلی‌پروپیلنP.P

پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اساسی ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا و بزرگ ترین مصرف کننده پروپیلن می‌باشد. نام این محصول پلی پروپیلن (PP) و فرمول شیمیایی آن –CH2-CH(CH3)n– می‌باشد.
پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتاً ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می‌شود . وجود این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می‌دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می‌باشد.

کاربرد پلی پروپیلن

پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده از کاربردها شامل فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی،  بسته‌ بندی غذایی، نساجی، دریچه های تهویه ، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. کد مشخصه این پلیمر می‌باشد.
مولکول پروپیلن دارای ساختار شیمیایی نامتقارن می‌باشد، از این رو فرایند پلیمریزاسیون آن می‌تواند به سه نوع توالی در ساختار پلیمر حاصل منتهی گردد. به دلیل اثرات ناشی از ممانعت فضایی گروه های متیل، توالی سر به دم دارای نظم ساختاری بالاتری نسبت به سایر انواع می‌باشد.
0/5

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *