دریچه کولر

انواع دریچه های توزیع هوا

توزیع بهتر هوا در اتاق یا فضای مورد تهویه، از دریچه توزیع استفاده می شود. همانطور که قبلا ذکر گردید، سرعت های مجاز در دریچه ورودی هوا به اتاق در جدول سرعت هوا در خروج از دریچه ارائه شده اند. چون سرعت در دریچه ورود هوا به اتاق کمتر از سرعت هوا درکانال است، سطح دریچه از سطح مقطع کانال بزرگتر می باشد. اتصال دریچه به کانال باید به تدریج و با زاویه 15 درجه گسترش پیدا کند، چرا که در غیر این صورت سرعت در وسط دریچه از حد مجاز فراتر رفته برای ساکنین ایجاد ناراحتی می کند.
انواع دریچه های توزیع هوا عبارتند از:

1-دریچه های دیواری 

این دریچه ها بر سه نوع اند:

الف-دریچه با تیغه های ثابت-Fixed Bar Grille

 این دریچه عمدتا برای تخلیه با برگشت هوای اتاق بکار می رود و محل نصب آن روی در یا دیوار مشرف به راهرو و نزدیک کف اتاق (حدود 4 تا 12 اینچ بالای کف) است.

ب-دریچه با تیغه های متحرکAdjustable Bar Grille

این دریچه ممکن است دارای یک سری تیغه های افقی یا عمودی و یا دوسری تیغه های افقی و عمودی باشد که در جهات مختلف قابل تنظیم اند. این تیغه ها مانند دمپر عمل می نمایند و می توان توسط آن ها دبی، جهت جریان و فشار استاتیکی هوای خروجی از دریچه را تنظیم نمود. تنظیم تیغه ها بوسیله دست با آچار مخصوص انجام میگیرد. شکل های زیر چگونگی توزیع هوا برحسب زوایای مختلف تیغه ها را نشان می دهند.

توزیع هوا وقتی تیغه ها بطور اریب تنظیم می شوند

توزیع هوا وقتی تیغه ها اریب

توزیع هوا وقتی تیغه ها بطور واگرا تنظیم می شوند

توزیع هوا وقتی تیغه ها واگرا

توزیع هوا وقتی تیغه ها بطور همگرا تنظیم می شود

توزیع هوا وقتی تیغه ها همگرا

توزیع هوا وقتی تیغه ها مستقیم و بدون زاویه تنظیم می شود

توزیع هوا وقتی تیغه ها مستقیم

ج-ایجکتورEjector

نوعی دریچه است که هوا را با فشار زیاد بیرون می دهد و عمدتا برای امور صنعتی و مواردی که عمل سرمایش متوجه نقطه بخصوصی باشد، بکار می رود.
توزیع هوا از دریچه بشقابی

2-دریچه های سقفی 

این دریچه ها که گاهی چراغ اتاق را هم در آن ها جاسازی می کنند بر چند نوع اند:

الف-نوع بشقابی Pan Ceiliing Outlet

که ساختمان بسیار ساده ای دارد و تشکیل شده است از یک صفحه شبیه بشقاب که در زیر دهانه ورودی هوا نصب می شود. قطر این صفحه باید به اندازه ای باشد که دهانه ورودی هوا را از نظر پنهان کند و همچنین فاصله آن از سقف باید قابل تنظیم باشد. شکل روبرو چگونگی توزیع هوا توسط این نوع دریچه را نشان می دهد. گاهی ممکن است سوراخ هایی در این صفحه تعبیه شوند تا هوا قادر باشد بطور عمودی نیز به سمت پایین جریان یابد. مزیت این نوع دریچه ها، ارزانی قیمت آن ها و پنهان کردن دهانه ورودی هواست، ولی نحوه توزیع هوا توسط آن ها چندان مطلوب نیست.
توزیع هوا از دریچه سقفی نوع دیفیوزری

ب- نوع دیفیوزریDiffuser Ceiling Outlet

این نوع دریچه سقفی که بر نوع بشقابی برتری دارد، دارای ساختمان پیچیده تری است و به هوا اجازه می دهد تحت زاویه مناسبی در تمام فضای اتاق پخش شود. شکل زیر یک نمونه از این نوع دریچه را نشان می دهد. پره های این دریچه را می توان مانند دمپر توسط یک کلید یا آچار مخصوص باز و بسته نموده و از این طریق دبی و فشار استاتیکی هوا را تنظیم کرد، ضمنا چراغ روشنایی را نیز می توان داخل آن جاسازی نمود. این دریچه ها بصورت گرد یا چهارگوش ساخته می شوند.

0/5

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *